Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw ma dać podstawy prawne do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym. Usługi te zostaną skupione w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego wydawanego z dowodem osobistym.

Pierwsza zmiana to ułatwienia w tzw. e-meldunku, czyli możliwości zameldowania się przez internet. Obecnie właściciele nieruchomości meldując się przez internet do elektronicznego wniosku muszą dołączać elektroniczną wersję (lub skan) np. odpisu z księgi wieczystej albo wyciągu z działów I i II księgi wieczystej.

Dzięki nowym przepisom e-usługa zostanie zintegrowana z systemem ksiąg wieczystych. Po wdrożeniu tych zmian osoby, które są właścicielami nieruchomości i chcą w niej zameldować się online, nie będą musiały już tego udowadniać. Weryfikacja nastąpi automatycznie, bez udziału urzędnika rozpatrującego wniosek. Dzięki temu cały proces będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy.

Wiele spraw urzędowych można załatwić online, ale niektórych się nie da>>
 

Zaświadczenie będzie można pobrać od ręki

Kolejna zmiana to nowa e-usługa – możliwość pobrania z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych danej osoby oraz jej dzieci . Po wejściu w życie nowych regulacji uzyskanie takiego zaświadczenia będzie możliwe od ręki.

Obecnie możliwe jest jedynie sprawdzenie swoich danych w rejestrze PESEL. Umożliwia to e-usługa Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL.

Przyjęte przez rząd przepisy pozwolą łatwiej i szybciej pobrać zaświadczenie o stanie cywilnym potrzebne przy załatwianiu spraw np. podatkowych, ubezpieczeniowych, socjalnych lub takich, które są potrzebne do uzyskania kredytu. Za granicą takiego zaświadczenia mogą wymagać m.in. pracodawca lub instytucja socjalna.

Już teraz o taki dokument można zawnioskować online, dzięki e-usłudze Uzyskaj zaświadczenie o stanie cywilnym. Jednak trzeba na niego poczekać:

  • do 7 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli składamy wniosek do Urzędu Stanu Cywilnego, w którym jest nasz akt stanu cywilnego w formie papierowej,
  • do 10 dni roboczych od złożenia wniosku – jeśli składamy wniosek do Urzędu Stanu Cywilnego, w którym nie ma naszego aktu stanu cywilnego w formie papierowej.

 

Będzie można sprawdzić kto uzyskać dostęp do informacji z PESEL

Nowe regulacje przewidują także pojawienie się e-usługi, dzięki której każdy będzie mógł pobrać informację o odbiorcach swoich danych z Rejestru Dowodów Osobistych i Rejestru PESEL. Usługa będzie umożliwiać sprawdzenie zdarzeń, które miały miejsce w ciągu 5 lat od ich zaistnienia. Co ważne, tylko my będziemy mogli sprawdzić, kto odbiera nasze dane lub dane dotyczące dziecka pozostającego pod naszą władzą rodzicielską. Takiej możliwości nie będzie miał nikt postronny.

Także i teraz można otrzymać taką informację. Uzyskanie takich informacji nie jest jednak zautomatyzowane i pomimo zawnioskowania o nie elektronicznie wymaga udziału urzędnika. Jak zapewnia rząd, po wejściu w życie nowych przepisów prościej będzie  uzyskać informację o odbiorcach danych i będą one natychmiast udostępniane.

Nowe e-usługi mają pojawią się już w przyszłym roku.