Czy osoba posiadająca pełnomocnictwo Burmistrza Miasta do wykonywania czynności zastrzeżonych dla Burmistrza Miasta jako Kierownika Zamawiającego w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych, podejmowanych w trakcie przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z wyłączeniem zawierania umów wynikających z przeprowadzania wskazanych postępowań musi złożyć oświadczenie majątkowe zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym?

Dodatkowo Zarządzeniem Burmistrza powierzono pracownikowi wykonywanie czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego w postępowaniach o udzielenie zam. publicznego.

Odpowiedź

Pracownik wskazany w pytaniu zasadniczo nie ma obowiązku składania oświadczeń majątkowych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – dalej u.s.g. Nie wyklucza to jednak obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na żądanie pracodawcy samorządowego na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych - dalej u.p.s.

Zgodnie z art. 24h ust. 1 u.s.g. radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Decydujące więc dla obowiązku składania oświadczenia majątkowego jest uczestnictwo w organach samorządu gminnego lub wykonywanie władzy publicznej z upoważnienia kierownika jednostki (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) poprzez wydawanie w ich imieniu decyzji administracyjnych w rozumieniu art. 104  Kodeksu postępowania administracyjnego .

Tymczasem zgodnie z art. 14 Prawa zamówień publicznych – dalej p.z.p. do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Oznacza to, że pełnomocnik wskazany w pytaniu nie wykonuje obowiązków organu administracji publicznej w rozumieniu k.p.a., ale przeprowadza procedury o charakterze przetargowym, które mają charakter z zasady cywilnoprawny, na co wyraźnie wskazuje art. 14 p.z.p.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 3 p.z.p. przez kierownika zamawiającego - należy rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego. Tym samym pełnomocnik nie jest kierownikiem zamawiającego w rozumieniu p.z.p.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli pracownik wskazany w pytaniu wykonuje jedynie czynności dotyczące przeprowadzania postępowań w sprawach przyznania zamówień publicznych i nie jest ani osobą zarządzającą ani osobą upoważnioną do wydawania decyzji administracyjnych, to nie ma obowiązku składania oświadczeń majątkowych na podstawie art. 24h ust. 1 u.s.g. Nie wyklucza to jednak obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na żądanie pracodawcy samorządowego na podstawie art. 32 ust. 1 u.p.s.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)