Czy osoba posiadająca pełnomocnictwo Burmistrza Miasta do wykonywania czynności zastrzeżonych dla Burmistrza Miasta jako Kierownika Zamawiającego w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych, podejmowanych w trakcie przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z wyłączeniem zawierania umów wynikających z przeprowadzania wskazanych postępowań musi złożyć oświadczenie majątkowe zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym?
Dodatkowo Zarządzeniem Burmistrza powierzono pracownikowi wykonywanie czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego w postępowaniach o udzielenie zam. publicznego.
Odpowiedź
Pracownik wskazany w pytaniu zasadniczo nie ma obowiązku składania oświadczeń majątkowych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – dalej u.s.g. Nie wyklucza to jednak obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na żądanie pracodawcy samorządowego na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych - dalej u.p.s.
Zgodnie z art. 24h ust. 1 u.s.g. radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Decydujące więc dla obowiązku składania oświadczenia majątkowego jest uczestnictwo w organach samorządu gminnego lub wykonywanie władzy publicznej z upoważnienia kierownika jednostki (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) poprzez wydawanie w ich imieniu decyzji administracyjnych w rozumieniu art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego .
Tymczasem zgodnie z art. 14 Prawa zamówień publicznych – dalej p.z.p. do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Oznacza to, że pełnomocnik wskazany w pytaniu nie wykonuje obowiązków organu administracji publicznej w rozumieniu k.p.a., ale przeprowadza procedury o charakterze przetargowym, które mają charakter z zasady cywilnoprawny, na co wyraźnie wskazuje art. 14 p.z.p.
Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 3 p.z.p. przez kierownika zamawiającego - należy rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego. Tym samym pełnomocnik nie jest kierownikiem zamawiającego w rozumieniu p.z.p.
Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli pracownik wskazany w pytaniu wykonuje jedynie czynności dotyczące przeprowadzania postępowań w sprawach przyznania zamówień publicznych i nie jest ani osobą zarządzającą ani osobą upoważnioną do wydawania decyzji administracyjnych, to nie ma obowiązku składania oświadczeń majątkowych na podstawie art. 24h ust. 1 u.s.g. Nie wyklucza to jednak obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na żądanie pracodawcy samorządowego na podstawie art. 32 ust. 1 u.p.s.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Oświadczenie majątkowe pracownika samorządowego
Na jakich zasadach pracownik samorządowy musi złożyć oświadczenie majątkowe?