Burmistrz miasta wystąpił do sądu administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego i wskazanie wojewody jako organu właściwego do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji dla terenu zamkniętego.
Tłumaczył, iż w związku z licznymi interwencjami dotyczącymi zanieczyszczeń powstających na skutek działalności składowiska węgla, zwrócił się do wojewody z prośbą o rozważenie możliwości wszczęcia postępowania.
Wojewoda odpowiedział, że nie jest on organem właściwym w sprawie. Wyjaśnił jednocześnie, iż dla tego terenu została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego polegającego na rozbudowie terminalu kontenerowego wraz z pozwoleniem na budowę dla tej inwestycji.
W związku z tym burmistrz postanowił o wszczęciu postępowania, następnie decyzją nakazał spółce - posiadaczowi działki przywrócenie poprzedniego sposobu zagospodarowania terenu. Spółka odwołała się od decyzji.
SKO uznało, że właściwy w sprawie jest jednak wojewoda.
NSA nie zgodziło się ze stanowiskiem kolegium.
Ustawodawca na gruncie art. 59 ust 3 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r., poz. 778 ze zm.) kompetencje do wydawania decyzji w odniesieniu do niewymagającej pozwolenia na budowę zmiany zagospodarowania terenu zamkniętego powierzył wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Ustawodawca nie wprowadził w tym zakresie żadnych wyjątków, zatem nie można domniemywać w tym zakresie kompetencji wojewody – uznał sąd.
Regulacje dotyczące tego rodzaju terenów podlegają ogólnym zasadom planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Zadaniem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta jest ustalenie, że doszło do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymagała uzyskania pozwolenia na budowę i nałożenie określonych nakazów, których celem jest doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem.
Na podstawie:
Postanowienie NSA z 20 grudnia 2016 r., sygn. akt II OW 77/16, prawomocne