Wojewoda stwierdził nieważność załącznika do zarządzenia w sprawie zasad obsługi głosowania oraz sposobu weryfikacji głosów w ramach konsultacji społecznych budżetu obywatelskiego.
W treści załącznika prezydent miasta zamieścił zapis dotyczący odpowiedzialności karnej za poświadczenie nieprawdy, składającego oświadczenie.
WSA przypomniał, iż jeżeli ustawodawca zamierza nadać wymaganym oświadczeniom składanym przez zainteresowane podmioty rygor odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z prawdą, to rygor ten wprowadza wprost do ustawy.
Dopiero wówczas - w razie przeniesienia kompetencji do określenia przez organ samorządu wzoru informacji w postaci karty do głosowania - możliwym byłoby odwoływanie się przez organ do pouczenia o odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z prawdą.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Niewątpliwie odpowiedzialność za składanie fałszywych oświadczeń istnieje, niemniej jednak wynika ona wprost z przepisów ustawy Kodeks karny.
Przepisy o fałszywych zeznaniach stosuje się odpowiednio do fałszywych oświadczeń złożonych w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, jeżeli przepis ustawowy dotyczący tego postępowania wyraźnie przewiduje odebranie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Natomiast brak stosownej delegacji ustawowej jest jednoznaczny z brakiem kompetencji do odbierania przez organ wykonawczy gminy od osób biorących udział w konsultacjach społecznych dotyczących budżetu obywatelskiego oświadczeń co do znajomości przepisów Kodeksu karnego – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Szczecinie z 17 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Sz 317/17, nieprawomocny