Projekty te miała wykonać hiszpańska firma FCC, ale miasto w sierpniu zerwało z nią umowę z powodu opóźnień.

W informacji zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej olsztyńskiego urzędu miasta czytamy, że zwycięzca przetargu będzie musiał m.in. wykonać plany budowy zajezdni postojowej dla autobusów przy ul. Sikorskiego; będzie miał na to 56 dni od podpisania umowy. W ciągu 140 dni od podpisania umowy musi sporządzić projekt budowy linii tramwajowej od głównej ulicy miasta Piłsudskiego do Wysokiej Bramy - wejścia na Stare Miasto.

Jak wynika z wykazu firm biorących udział w przetargu, o kontrakt na dokończenie projektów linii tramwajowych w Olsztynie starają się firmy i konsorcja z Polski (m.in. z Krakowa, Gdańska i Wrocławia) oraz podmioty z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wadium w tym przetargu wynosi 100 tys. zł.

Spośród oferentów zostanie wyłonionych pięć firm, które następnie będą poddane ocenie merytorycznej. Ostatecznym kryterium decydującym o wyborze ma być zaproponowana przez potencjalnych wykonawców cena wykonania projektów.

"Wykonawcę powinniśmy wyłonić w grudniu" - powiedziała PAP rzeczniczka olsztyńskiego ratusza Aneta Szpaderska.

Linie tramwajowe w Olsztynie budowała hiszpańska firma FCC Construccion, jednak z powodu znacznych opóźnień w realizowaniu kontraktu prezydent Olsztyna na początku sierpnia wypowiedział umowę. Według władz Olsztyna Hiszpanie wykonali wówczas 4,6 proc. prac, podczas gdy harmonogram przewidywał, iż gotowych powinno być 67 proc. robót budowlanych. Po tej decyzji prace stanęły w miejscu.

 

Tramwaje mają powrócić po 50 latach przerwy na ulice Olsztyna do końca 2015 roku; inwestycja jest realizowana w 85 proc. ze środków unijnych z programu Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy linii szacowany jest na 250 mln zł.

Linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim, a także Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków. Od tej trasy w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki. Rozbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.