Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Wójt dokonał kontroli nieruchomości pod kątem postępowania z nieczystościami ciekłymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. W wyniku kontroli ujawniono, że ścieki z budynku mieszkalnego są nielegalnie odprowadzane przelewem z szamba do kanalizacji deszczowej, znajdującej się w ciągu drogi powiatowej.
Zarządzającym tą kanalizacją jest właściwy zarząd dróg powiatowych.
Jakie kroki powinien podjąć wójt w tej sprawie, inne niż wynikające z u.u.c.p.g.?
Czy wójt powinien zgłosić do organów ścigania podejrzenie popełnienia przestępstwa z art. 28 ust. 4a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 139) - dalej u.z.w.o.ś., czy może powiadomić zarząd dróg powiatowych jako poszkodowanego w tej sprawie, aby zgłosił przestępstwo?
ODPOWIEDŹ:
W analizowanym przypadku mamy do czynienia z naruszeniem kilku ustaw. Po pierwsze opisany sposób postępowania z tego rodzaju nieczystościami płynnymi (ściekami bytowymi). jest niezgodny z postanowieniami u.u.c.p.g.
Jeżeli właściciele nieruchomości gromadzą ww. nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych, to do ich ustawowych obowiązków należy okresowe pozbywanie się tych nieczystości, w sposób zgodny z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 3b u.u.c.p.g. Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.u.c.p.g. realizacja omawianego obowiązku powinna zostać udokumentowana przez okazanie stosownej umowy oraz dowodów płatności za korzystanie z usług specjalistycznego taboru asenizacyjnego. Skoro na podstawie art. 9u u.u.c.p.g. została przeprowadzona kontrola przestrzegania i stosowania przepisów tej ustawy, to w przypadku ich naruszenia właściwe ograny mogą zastosować sankcje karne przewidziane w u.u.c.p.g., takie jak kara aresztu lub grzywny (art. 10 u.u.c.p.g.).
Faktem jest, że zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.w.o.ś., zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych. Zaś zgodnie z art. 29 ust. 4a u.z.w.o.ś. za nieprzestrzeganie tego wymogu kara ograniczenia wolności albo grzywny. Jednakże należy zauważyć, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z wprowadzaniem nieczystości ciekłych pochodzących z nieruchomości prywatnej do kanalizacji deszczowej znajdującej się w ciągu drogi zarządzanej przez właściwy zarząd dróg powiatowych. Informacja ta sugeruje, że zasadniczym celem tej kanalizacji jest odprowadzanie wody opadowej z pasa drogowego. Dlatego też wydaje się, że istotne mogą tu być przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 260, z późn. zm.) - dalej u.d.p.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9 u.d.p., zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. W szczególności zabrania się m.in. odprowadzania wody i ścieków z urządzeń melioracyjnych, gospodarskich lub zakładowych do rowów przydrożnych lub na jezdnię drogi. Wprawdzie w analizowanym przypadku mamy do czynienia z kanalizacją deszczową znajdującą się w ciągu drogi powiatowej, a nie z rowem przydrożnym.
Jednakże decydujące jest to, że celem tych urządzeń jest niezawodny odbiór wód opadowych z infrastruktury drogowej, a tym samym zapewnienie jej bezpiecznego użytkowania. Tego rodzaju urządzenia stanowią bowiem wyposażenie techniczne dróg i muszą spełniać wymagania określone w § 101-103 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430, z późn. zm.). W tej sytuacji wydaje się, że starosta powinien powiadomić zarząd tej drogi o ustaleniach kontroli, gdyż wskazują one na naruszenie przepisów u.d.p.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.