Wójt gminy powiadomił sołtysa wsi o przyjęciu wniosku w sprawie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego na rok 2012. Rada gminy odrzuciła wniosek sołectwa. W uzasadnieniu uchwały rada wskazała, że ma ona prawo do jego odrzucenia w trakcie procedury budżetowej. W uzasadnieniu rada gminy wskazała, że we wniosku sołectwo proponowało między innymi przedsięwzięcie pod nazwą wyjazd na wystawę rolniczo-ogrodniczą. Wyjazd taki służyłby wąskiemu gronu mieszkańców, co zamiast służyć integracji społeczności, będzie dezintegrować mieszkańców sołectwa. Dodatkowo za odrzuceniem wniosku sołectwa przemawia okoliczność braku wstępnego kosztorysu, który nie został dołączony do wniosku. Ponadto wartość przedsięwzięcia objętego wnioskiem - budowa sanitariatów, jest kilka razy wyższa od wartości środków funduszu sołeckiego.

W odpowiedzi sołtys wezwała radę gminy do usunięcia naruszenia interesu prawnego i przyznania środków z funduszu sołeckiego dla sołectwa poprzez uchylenie uchwały. W uzasadnieniu wskazano, że zakres kontroli poprawności zgłaszanego wniosku w zakresie spełnienia warunków określonych w art. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420 ze zm.) należy do kompetencji wójta gminy. Dokonywanie oceny w tym zakresie przez radę gminy jest przekroczeniem przysługujących jej uprawnień ustawowych i wchodzenie w kompetencje wójta gminy, który nie odrzucił wniosku sołectwa.

WSA rozpatrując skargę uznał, iż uchwała rady gminy została wydana z naruszeniem art. 4 ust. 7 w związku z art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. Z treści ustawy wynika jednoznacznie, że odrzucenie wniosku sołectwa następuje w przypadku gdy zamierzone zadania nie spełniają określonych w ustawie wymogów tj. nie są zadaniem własnym gminy, nie służą poprawie warunków życia mieszkańców, nie są zgodne ze strategią rozwoju gminy. W konsekwencji, aby adresat uchwały wiedział z jakich powodów rada gminy odrzuca konkretny wniosek, koniecznym jest, aby stosowna uchwała zawierała uzasadnienie, w którym znajdą się odniesienia do przywołanych kryteriów oceny wniosku. Takie uzasadnienie pozwoli również – w razie zaskarżenia uchwały – ocenić sądowi, czy zaskarżony akt jest zgodny z obowiązującym prawem.

WSA uznał, iż uzasadnienie uchwały rady gmniny nie zawiera wyraźnego określenia, że przedsięwzięcia opisane we wniosku nie spełniają kryteriów wskazanych w art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. Precyzyjnego uzasadnienia w tym zakresie nie może zastąpić ogólnikowe sformułowanie, że wniosek budzi wiele kontrowersji i zastrzeżeń, co do zgodności ze strategią rozwoju gminy – uznał WSA.


Wyrok WSA w Poznaniu z 3 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Po 344/12, nieprawomocny