Czy gminna jednostka organizacyjna, będąca spółka prawa handlowego (sp. z o.o.) musi uzyskać zezwolenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu swojej gminy?

Odpowiedź

Do dnia wejścia w życie noweli ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , gminna jednostka organizacyjna, będąca spółka prawa handlowego nie musiała uzyskiwać zezwolenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na prowadzenie działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych. Po wejściu w życie noweli takie zezwolenie spółka będzie musiała uzyskać na zasadach obowiązujących przedsiębiorców, zarówno działających na własny rachunek jak i w innych formach prawnych.

Uzasadnienie

Art. 7 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , że wójt (burmistrz lub prezydent) określa i podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, a także prowadzenie schronisk, spalarni i grzebowisk przeznaczonych dla zwierząt). Wójt (burmistrz, prezydent) może ponadto określić obszar, na którym usługi te mają być świadczone. Gminne jednostki organizacyjne, prowadzące na obszarze własnej gminy taką działalność, nie mają obowiązku uzyskania zezwoleń, ale muszą spełniać warunki wymagane przy ich udzielaniu.

Oznacza to, że art. 7 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia gminne jednostki organizacyjne prowadzące na terenie gminy działalność, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , a więc którąkolwiek z tych czterech rodzajów działalności. Za gminną jednostkę organizacyjną ustawodawca uznawał także spółkę prawa handlowego, w której gmina posiadała przeważające udziały; najczęściej chodziło o spółki z ograniczonąodpowiedzialnością (art. 7 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zdanie drugie w brzmieniu sprzed nowelizacji). Nowelą z dnia 29 lipca 2005 r. to drugie zdanie zostało skreślone, w obowiązującym stanie prawnym spółka prawa handlowego, nawet taka, w której gmina ma przeważające udziały, jest traktowana nie jako jednostka organizacyjna gminy, lecz jako samodzielny podmiot, który musi uzyskać zezwolenie.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)