Do 12 września każdy samorządowiec powinien złożyć oświadczenie majątkowe. Sporządza się je według standardowego wzoru, opisując w nim stan swojego majątku na dzień złożenia.
Ponieważ obecna kadencja samorządowych władz rozpoczęła się 12 listopada 2006 r. (wtedy to odbyły się wybory do rad gmin i powiatów oraz sejmików województw), to kończy się 12 listopada 2010 r. W konsekwencji oświadczenia majątkowe na koniec kadencji trzeba złożyć na dwa miesiące przed, czyli najpóźniej do 12 września 2010 r. Zgodnie z treścią art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, w oświadczeniu takim powinny się znaleźć przede wszystkim dane o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych. Ponadto o dochodach osiągniętych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej, lub zajęć, z podaniem kwot uzyskanych z każdego tytułu. Do oświadczenia wpisać należy również informacje o mieniu ruchomym, którego wartość przewyższa 10 tys. złotych, oraz o zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 tys. złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach. Osoba składająca oświadczenie majątkowe powinna w nim określić przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do własnego majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 14 lipca 2010