6 grudnia 2006 r. pracownik dostarczył zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia. W związku z tym 2 stycznia 2007 r. została mu wypłacona zaległa nagroda jubileuszowa za 30 lat pracy - w wysokości 150% miesięcznego wynagrodzenia. 19 listopada 2010 r. upłynął okres uprawniający do otrzymania nagrody jubileuszowej po 35 latach pracy - w wysokości 200% miesięcznego wynagrodzenia.
Czy ta nagroda powinna być wypłacona w pełnej wysokości, czy może jako wyrównanie między kwotą wyższej nagrody a kwotą nagrody niższej?
W zakładzie obowiązują przepisy dotyczące wypłat nagród jubileuszowych, zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych .
Odpowiedź
Pracownikowi należy wypłacić nagrodę z tytułu 35 lat pracy w pełnej wysokości.
Zasady wypłacania pracownikom samorządowym nagród jubileuszowych regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398) – dalej r.w.p.s . Jak wynika z § 8 r.w.p.s. , pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrody jubileuszowe. Jeżeli w aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji, warunkiem ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej jest udokumentowanie przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody. Nagrodę jubileuszową wypłaca się niezwłocznie po nabyciu przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika samorządowego do 2 lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą. Jednocześnie, pracownikowi samorządowemu, który w dniu wejścia w życie przepisów o nagrodach jubileuszowych, ma okres zatrudnienia, wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu, dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej. Co istotne w przedmiotowym przypadku, powyższe regulacje mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik samorządowy udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia. W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym przypadku nie ma podstaw do pomniejszenia wysokości nagrody wypłacanej pracownikowi z tytułu 35 lat pracy, gdyż nabył on do niej prawo po upływie 12 miesięcy od dnia, w którym udokumentował swoje prawo do nagrody z tytułu 30 lat pracy.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398)
Obniżenie wysokości nagrody jubileuszowej
Kiedy wysokość nagrody jubileuszowej może zostać obniżona?