Przeniesienie na dyrektorów szkół kompetencji do administrowania funduszem zdrowotnym jest przekroczeniem delegacji ustawowej.
W ocenie organu nadzoru regulamin przyjęty przez organ stanowiący gminy pozostaje w sprzeczności z art. 72 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.). Przepis ten upoważnia organy prowadzące szkoły do przeznaczenia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli oraz określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunków i sposobu ich przyznawania. Z kolei organem prowadzącym szkołę w rozumieniu przepisów oświatowych jest jednostka samorządu terytorialnego. Dodatkowo art. 91d pkt 1 Karty Nauczyciela wskazuje który z organów jednostki samorządu terytorialnego wykonuje zadania i kompetencje określone w art. 72 ust. 1 ustawy. W ocenie wojewody oznacza to, że przepisy zobowiązują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia dwojakiego rodzaju działań: do corocznego przeznaczenia w budżecie odpowiednich środków na pomoc zdrowotną oraz do określenia rodzajów świadczeń przyznawanych nauczycielom w ramach pomocy zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania. Przeniesienie na dyrektorów szkół kompetencji do administrowania przedmiotowym funduszem jest przekroczeniem delegacji ustawowej. Stwarza to nieprzewidzianą przepisami sytuację, iż powstanie nie jeden fundusz na poziomie organu prowadzącego szkoły, ale wiele funduszy, którymi dysponować będą dyrektorzy szkół. Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 26 maja 2010 r., NK.II.KK.0911-94/2010.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Gazeta Prawna, 28 lipca 2010 r.