Zgodnie z wykładnią przepisów ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm., dalej jako ustawa) dokonaną przez Państwową Komisję Wyborczą, nie ma przeszkód, aby osoba składająca oświadczenie lustracyjne złożyła odpowiednią część tego oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1a do ustawy. Tym samym osoba oświadczająca „nie pracowałem/nie pracowałam, nie pełniłem/nie pełniłam służby ani nie byłem/nie byłam współpracownikiem w rozumieniu art. 3a powołanej ustawy, organów bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 powołanej ustawy, w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r." (tzw. negatywne oświadczenie lustracyjne) może złożyć negatywną część A oświadczenia (bez dołączenia tzw. pozytywnej części A i części B oświadczenia lustracyjnego). W przypadku złożenia pozytywnego oświadczenia lustracyjnego oświadczająca: „pracowałem/pracowałam, pełniłem/pełniłam służbę, byłem/byłam współpracownikiem w rozumieniu art. 3a powołanej ustawy, organów bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 powołanej ustawy, w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r." obowiązkowym jest złożenie pozytywnej części A i części B oświadczenia lustracyjnego (bez dołączenia tzw. negatywnej części A oświadczenia).
Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej obejmują również przepisy Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw w kwestii udzielania zgody na umieszczenie plakatów i innych materiałów wyborczych komitetom wyborczym przez właścicieli i zarządców nieruchomości. Zgodnie ze stanowiskiem PKW w ordynacji nie przewidziano takiego obowiązku i nie trzeba udzielać zgody wszystkim komitetom na tych samych warunkach. Nie zamieszczono również zakazu odmowy udzielania zgody.
Z drugiej strony podmioty administracji publicznej zobowiązane są do działania w sposób zapewniający realizację konstytucyjnych i ustawowych zasad przeprowadzania wyborów, w szczególności do równego traktowania wszystkich komitetów wyborczych. Podmioty publiczne zatem, o ile udzielają zgody na wykorzystanie przez komitety wyborcze zarządzanego przez siebie majątku publicznego, mogą to robić wyłącznie na zasadach równego dostępu wszystkich komitetów i jednakowej odpłatności za takie samo świadczenie na rzecz komitetu.
Istotne znaczenie ma również zakaz przyjmowania wartości niepieniężnych, z wyjątkiem nieodpłatnych usług polegających na rozpowszechnianiu plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne. Nieodpłatne korzystanie przez komitet wyborczy z powierzchni, na której umieszczane byłyby materiały wyborcze, jest zatem zabronione. W związku z tym rozróżnienie odpłatnego i nieodpłatnego udostępniania powierzchni jest w przedmiotowej kwestii bez znaczenia.
Nie ma również obowiązku przyjmowania ogłoszeń wyborczych komitetów wyborczych przez niepublicznych nadawców. Natomiast zgodnie z art. 79 ust. 2 Ordynacji wyborczej zarówno publiczni nadawcy, jak i ci nadawcy niepubliczni, którzy przyjmą ogłoszenia wyborcze do odpłatnego rozpowszechniania muszą stosować jednakowe warunki finansowe dla wszystkich komitetów wyborczych, określonych w ust. 3 tego artykułu.
Źródło: www.pkw.gov.pl
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. 2010 r. Nr 176, poz. 1190 t.j.)
Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej obejmują również przepisy Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw w kwestii udzielania zgody na umieszczenie plakatów i innych materiałów wyborczych komitetom wyborczym przez właścicieli i zarządców nieruchomości. Zgodnie ze stanowiskiem PKW w ordynacji nie przewidziano takiego obowiązku i nie trzeba udzielać zgody wszystkim komitetom na tych samych warunkach. Nie zamieszczono również zakazu odmowy udzielania zgody.
Z drugiej strony podmioty administracji publicznej zobowiązane są do działania w sposób zapewniający realizację konstytucyjnych i ustawowych zasad przeprowadzania wyborów, w szczególności do równego traktowania wszystkich komitetów wyborczych. Podmioty publiczne zatem, o ile udzielają zgody na wykorzystanie przez komitety wyborcze zarządzanego przez siebie majątku publicznego, mogą to robić wyłącznie na zasadach równego dostępu wszystkich komitetów i jednakowej odpłatności za takie samo świadczenie na rzecz komitetu.
Istotne znaczenie ma również zakaz przyjmowania wartości niepieniężnych, z wyjątkiem nieodpłatnych usług polegających na rozpowszechnianiu plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne. Nieodpłatne korzystanie przez komitet wyborczy z powierzchni, na której umieszczane byłyby materiały wyborcze, jest zatem zabronione. W związku z tym rozróżnienie odpłatnego i nieodpłatnego udostępniania powierzchni jest w przedmiotowej kwestii bez znaczenia.
Nie ma również obowiązku przyjmowania ogłoszeń wyborczych komitetów wyborczych przez niepublicznych nadawców. Natomiast zgodnie z art. 79 ust. 2 Ordynacji wyborczej zarówno publiczni nadawcy, jak i ci nadawcy niepubliczni, którzy przyjmą ogłoszenia wyborcze do odpłatnego rozpowszechniania muszą stosować jednakowe warunki finansowe dla wszystkich komitetów wyborczych, określonych w ust. 3 tego artykułu.
Źródło: www.pkw.gov.pl
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. 2010 r. Nr 176, poz. 1190 t.j.)