W omawianej sprawie skarżący domagał się od prezydenta miasta udostępnienia faktur i rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń dyrektorów wszystkich jednostek organizacyjnych miasta. Prezydent odmówił, gdyż w jego opinii żądane dokumenty nie są objęte zakresem ustawy o dostępie do informacji publicznej ; nie stanowią one dokumentów urzędowych, a także nie zawierają komunikatów w sprawach publicznych. W odpowiedzi na skargę wniesioną do wojewódzkiego sądu administracyjnego prezydent argumentował również, iż faktury i rachunki za szkolenia pracowników samorządowych stanowią dokument dotyczący wykonywania zadań z zakresu prawa pracy, a konkretnie: umożliwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 94 pkt 6 Kodeksu pracy ). Tym samym nie dotyczą wykonywania funkcji publicznych i nie niosą informacji publicznej, która miałaby być udostępniona na zasadach określonych w ustawie.
WSA podzielił pogląd prezydenta miasta. W opinii sądu ani faktury VAT, ani rachunki uzyskane przez prezydenta miast od podmiotów, z którymi organ ten zawarł umowy o wykonanie usług w postaci przeprowadzenia szkoleń dla pracowników, nie stanowią dokumentu urzędowego ani też dokumentu o charakterze nośnika informacji publicznej. Z tego mianowicie powodu, że faktury VAT oraz rachunki odzwierciedlają elementy kontraktu cywilnego pochodzące od podmiotów, które w ramach zawartej umowy wykonały lub są zobowiązane do wykonania jej przedmiotu o określonej w fakturze czy rachunku wartości i służą jako dowód dla organów podatkowych, względnie w procesie cywilnym dla sądów powszechnych.
Z powyższym poglądem nie zgodził się NSA i przyznał rację skarżącemu. W opinii NSA dokumenty, takie jak faktury oraz rachunki, stanowią podstawę do wydania dyspozycji wypłaty ze środków komunalnych określonych kwot na rzecz podmiotów świadczących usługi (szkolenia). A zatem domaganie się dostępu do tego rodzaju dokumentu, jest w pełni uprawnione na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej . Faktury i rachunki te, chociaż nie zostały wytworzone przez organ zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej, to jednak się do niego bezpośrednio odnoszą, stanowiąc podstawę do zmniejszania jego aktywów, czyli dysponowania środkami komunalnymi. Tym samym podlegają udostępnianiu w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o dostępie do informacji publicznej .
NSA zobowiązał również prezydenta miasta do rozpoznania, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, wniosku skarżącego.
Na podstawie: Wyrok NSA z dnia 3 stycznia 2012 r., sygn. I OSK 2157/11
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz. 94)
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)