Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Wojewoda wniósł skargę do rady miejskiej na podjętą przez nią uchwałę dotyczącą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Rada miejska korzystając z prawa do autokontroli stwierdziła nieważność uchwały, jednak nie przekazała skargi sądowi I instancji.


W związku z tym wojewoda wymierzył radzie karę grzywny.
 

Rada tłumaczyła, iż przesyłanie skargi w razie jej uwzględnienia jest nieuzasadnione, jest bowiem sprzeczne z zasadami ekonomiki procesowej.

NSA nie zaakceptował takiego wyjaśnienia.

Skorzystanie przez radę z uprawnienia do autokontroli nie oznacza automatycznego zwolnienia rady z obowiązków przekazania skargi wraz aktami sprawy sądowi. Brak takiego działania może prowadzić do wymierzenia grzywny.

To, jakie przyczyny spowodowały nieprzekazanie skargi jest bez znaczenia w kontekście samego wymierzenia grzywny.


Może mieć jednak wpływ na jej wysokość – uznał NSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Postanowienie NSA z 13 maja 2014 r., sygn. akt II OZ 445/14, prawomocne