Powyższa zmiana (nr druku sejmowego 3077) dotyczy więc sytuacji, w których podmiotem odpowiedzialnym za odprowadzenie podatku VAT jest zamawiający. Propozycja zmiany art. 91 ust. 3 ustawy Pzp nakłada na wykonawcę obowiązek poinformowania zamawiającego, czy wybór jego oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego. Jeżeli konsekwencją złożenia takiej oferty będzie powstanie obowiązku podatkowego po stronie organizatora postępowania, to wykonawca będzie zobligowany wskazać rodzaj towaru lub usługi, których świadczenie będzie prowadzić do takiego obowiązku oraz wskazać wartość takiego świadczenia bez kwoty podatku VAT.
Nowelizacja zakłada także zmianę przepisów dotyczących unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zmiana dotyczy sytuacji, w której złożenie i wybór oferty prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, a zamawiający unieważnia procedurę w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, tj. z uwagi na nie posiadanie środków w wysokości pozwalającej na zapłatę kwoty na jaką opiewa najkorzystniejsza oferta lub oferta z najniższą ceną. Proponowany przepis art. 93 ust. 1c ustawy Pzp nakazuje organizatorowi postępowania, by oceniając podstawy unieważnienia w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4, do ceny oferty, która de facto nie obejmuje kwoty podatku VAT, doliczał ten podatek.
Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy w kontraktach długoterminowych >>
Nowelizacja zakłada nałożenie na zamawiających obowiązku przeprowadzenia badania ofert pod kątem ewentualnego powstania obowiązku podatkowego, we wszystkich niezakończonych postępowaniach, jakie zostały wszczęte przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, tj. dniem 1 kwietnia 2015 r. Zgodnie z założeniami, zamawiający będzie wzywać wykonawców do przedstawienia informacji dotyczącej kwoty podatku od towarów i usług doliczonej do ceny złożonej oferty, jeśli informacja ta nie wynika z treści oferty, oraz do przedstawienia informacji dotyczącej możliwości powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego.
W sytuacji, gdy postępowanie zostanie już zakończone, a umowa w sprawie zamówienia publicznego zostanie zawarta przed dniem 1 kwietnia 2015 r. zamawiający będzie mógł skorzystać z uprawnienia do wystąpienia do wykonawcy o zmianę umowy w zakresie obniżenia wynagrodzenia wykonawcy o kwotę podatku VAT, jaką obowiązany jest rozliczyć zamiast wykonawcy. Co istotne, brak zgody wykonawcy będzie upoważniał zamawiającego do wypowiedzenia umowy.
Wszystko wskazuje więc na to, że należy przygotować się na zmianę trybu oceny ofert, które będą musiały być dogłębniej analizowane pod kątem przepisów dotyczących podatku VAT.