Z dniem 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. poz. 1688), określająca środki służące ochronie środowiska i zdrowia ludzi przez zapobieganie niekorzystnym skutkom wytwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, gospodarowania nim lub przez ograniczanie tych skutków oraz ogólnych skutków wykorzystania zasobów i poprawę efektywności ich wykorzystania. Ustawa dokonuje wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz. Urz. UE L 197 z 24.07. 2012, str. 38, ze zm.).
Ustawa oddziaływać będzie na zadania wykonywane przez organy administracji publicznej, w tym przede wszystkim na marszałków województw, na których nakłada istotne zadania. Zgodnie z przepisami ustawy marszałek województwa jest organem właściwym do wydawania decyzji związanych z zabezpieczeniem finansowym wnoszonym przez wprowadzających sprzęt.
Realizuje również inne zadania związane ze złożeniem zabezpieczenia finansowego, m.in. przechowuje dokumenty potwierdzające wniesienie zabezpieczenia finansowego (przez 5 lat) oraz w terminie do dnia 30 października roku następującego po roku kalendarzowym, w którym wniesiono zabezpieczenie, dokonuje jego rozliczenia. Marszałek województwa został również upoważniony do określania w drodze decyzji wysokości zobowiązania z tytułu opłaty produktowej (w przypadku nieuiszczenia opłaty produktowej albo wniesienia opłaty niższej od należnej) oraz dodatkowej opłaty produktowej (w przypadku niewykonania decyzji określającej wysokość opłaty produktowej).
Opłata produktowa powinna zostać wniesiona przez wprowadzającego sprzęt w sytuacji, gdy nie wykonał on obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu. Ustawa przewiduje, że 10% wpływów z tytułu opłaty produktowej oraz dodatkowej opłaty produktowej stanowić będzie dochód budżetu samorządu województwa z przeznaczeniem na koszty egzekucji należności z tytułu opłaty produktowej oraz dodatkowej opłaty produktowej i obsługę administracyjną systemu tych opłat.
Zmiany wprowadzone przez ustawę obejmują także m.in. umożliwienie Inspekcji Ochrony Środowiska, marszałkowi województwa oraz staroście przeprowadzenia bez konieczności wcześniejszej zapowiedzi kontroli zbierającego i przetwarzającego zużyty sprzęt oraz prowadzącego recykling i inne niż recykling procesy odzysku odpadów powstałych ze zużytego sprzętu związanej z kontrolą przestrzegania przepisów dotyczących gospodarowania zużytym sprzętem. Możliwość taka wynika ze zmiany wprowadzonej w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584, ze zm.).
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem części przepisów, które weszły w życie 10 września lub 7 listopada 2015 r. bądź wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. lub 1 stycznia 2018 r.
Nowe zadania marszałka województwa związane z wprowadzeniem do obrotu sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Nowa ustawa przewiduje istotne zadania marszałka województwa, związane m.in. ze składaniem zabezpieczenia finansowego przez wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych oraz ustalaniem wysokości opłaty produktowej.