Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Z powodu złego stanu technicznego budynku szkoły rada miejska dokonała zmiany siedziby szkoły w akcie założycielskim placówki.


Uchwałę zaskarżył jeden z mieszkańców, wskazując, iż zmiana siedziby szkoły musi być powiązana z regulacjami dotyczącymi zmiany sieci szkół.

NSA zwrócił uwagę, iż rzeczywiście w orzecznictwie podkreśla się, iż przeniesienie siedziby szkoły publicznej musi być powiązane z unormowaniami dotyczącym zmiany sieci szkół, o której mowa w art. 17 ustawy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Jednak przepisy nie wskazują jaka ma być kolejność podejmowania tych uchwał ani jakie są skutki niezachowania tej kolejności.


Sąd uznał, iż w sprawie zmiana siedziby szkoły nie spowodowała modyfikacji polegających na konieczności ustalenia na nowo jej obwodu, który pozostał taki sam, jak przed zmianą. Przeniesienie siedziby placówki nie doprowadziło również do jej likwidacji.


Zatem uchwała rady miasta zmieniająca akt założycielski szkoły publicznej w zakresie dotyczącym zmiany siedziby placówki, jeżeli jednocześnie nie prowadzi do zmiany jej obwodu lub zmiany planu sieci ma charakter techniczny, ewidencyjny, gdyż nie służy merytorycznemu załatwieniu spraw określonych treścią art. 17 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.


W takiej sytuacji zmiana siedziby szkoły może być powiązana z późniejszą zmianą uchwały w sprawie sieci szkół, służąc rejestracji danych adresowych związanych z nową lokalizacją szkoły – uznał NSA.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 28 stycznia 2014 r., sygn. akt I OSK 2303/13, prawomocny


Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.