W okresie do utworzenia nowej gminy pełnomocnik będzie mógł wykonywać kompetencje na rzecz i w imieniu jej organów. Dopiero od momentu powstania gminy przejmowałby on pełnię zadań i kompetencji rady oraz wójta. Ze względu na wynikający z nie istnienia gminy brak organizacyjno-technicznego oraz finansowego zaplecza niezbędnego do zapewnienia funkcjonowania pełnomocnika proponuje się, aby pełnomocnikiem była osoba spośród pracowników podległych właściwemu wojewodzie albo wyznaczony pracownik urzędu gminy (starostwa powiatowego).
Projekt zakłada również, iż podział zobowiązań finansowych w przypadku zmiany granic lub utworzenia nowej jednostki samorządu terytorialnego nastąpi w drodze porozumienia (opiniowanego przez regionalną izbę obrachunkową) zawartego pomiędzy zainteresowanymi podmiotami. Tożsame rozwiązania proponuje się na szczeblu samorządu powiatowego.
W związku z faktem, że rozwiązanie organów samorządu w skutek zmian w podziale terytorialnym państwa następuje z początkiem roku kalendarzowego a kadencja upływa na jesieni, projekt reguluje również kwestię wykonywania zadań i kompetencji organów samorządu w okresie po zakończeniu kadencji. Zakłada się, iż będzie je wykonywać osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek wojewody zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Ponadto projekt zakłada uzupełnienie katalogu przesłanek zastosowania instytucji przejęcia wykonywania zadań i kompetencji wójta przez pierwszego zastępcę albo osobę wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów o zastosowanie środka zapobiegawczego w postaci zakazu wykonywania czynności służbowych.
Zgodnie z projektem, w przypadku orzeczenia długotrwałej niezdolności do pracy lub do samodzielnej egzystencji (przekraczającej okres kadencji wójta) następować będzie wygaśnięcie mandatu wójta i przeprowadzane będą wybory przedterminowe.
Na podstawie: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 1 lutego 2011 r.