NIK w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdziła między innymi, iż rada gminy Pszczółki terminowo podjęła uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w budżecie gminy na lata 2010 i 2011, jednak w informacjach tych podano nieprawidłowo wyliczone kwoty przypadające wszystkim sołectwom w 2010 r. i jednemu sołectwu w 2011 r. Środki funduszu sołeckiego wykorzystano w wysokości 82,2 tys. zł w 2010 r. (56,5% planowanej kwoty wydatków) i 78,2 tys. zł w okresie do 16 grudnia 2011 r. (57,3%). Stwierdzone nieprawidłowości w wykonaniu wydatków polegały na przeznaczeniu w 2010 r. środków na realizację przedsięwzięć, które nie zostały ujęte we wnioskach 3 sołectw.

NIK zwróciła uwagę, iż nie wszystkie zadania realizowane przez pracowników gminy Pszczółki w ramach obsługi funduszu sołeckiego zostały im przydzielone w opisach stanowisk. Zgodnie z regulaminem, podział zadań na stanowiskach pracy poszczególnych pracowników winien znajdować odzwierciedlenie w opisach ich stanowisk. W ocenie NIK, stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości świadczą, o braku skuteczności w funkcjonowaniu niektórych elementów systemu kontroli zarządczej, a w szczególności, w słabości nadzoru nad realizowanymi zadaniami.

Po przeprowadzonej kontroli NIK stwierdziła, iż wójt gminy podjęła działania służące ograniczeniu ryzyka występowania stwierdzonych w wyniku kontroli nieprawidłowości, m.in.:

- w związku z rozbieżnościami w danych dotyczących liczby mieszkańców, zorganizowano spotkanie z przedstawicielem firmy, której program komputerowy wykorzystywany jest do prowadzenia ewidencji ludności, w celu stwierdzenia i wyeliminowania na przyszłość nieprawidłowości z pozyskiwaniem danych niezbędnych do ustalenia środków funduszu sołeckiego przypadających poszczególnym sołectwom,
- odpowiedzialny pracownik urzędu gminy został zobowiązany pisemnie do zwrócenia szczególnej uwagi na weryfikację dokumentów i działań na każdym etapie realizacji zadań finansowanych ze środków funduszu sołeckiego, poczynając od złożenia wniosku sołectwa, a na odbiorze robót kończąc,
- opisy stanowisk pracowników urzędu gminy realizujących zadania w ramach obsługi funduszu sołeckiego zostały uzupełnione o zapisy dotyczące tych zadań.

W związku z podjęciem powyższych działań oraz wprowadzeniem mechanizmów kontrolnych NIK zdecydowała się odstąpić od formułowania wniosków pokontrolnych.