NIK skontrolowała przebieg likwidacji Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych i Mieszkaniowych w Strzelcach Opolskich. Izba stwierdziła, że w kontrolowanym okresie nadzór nad działalnością spółki sprawowała rada nadzorcza, powoływana przez wspólnika - gminę Strzelce Opolskie. Kontrola ujawniła, że pomimo zakończenia kadencji rady nadzorczej jedyny wspólnik nie powołał rady na nową kadencję, uzasadniając to rozpoczęciem likwidacji spółki. NIK przypomniała, że zgodnie z art. 10a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego działa rada nadzorcza.
W wyniku kontroli stwierdzono, iż likwidator zwołała zgromadzenie wspólników w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego dopiero po upływie 11 miesięcy, od dnia bilansowego, mimo iż zgromadzenie powinno zostać zwołane w czasie 6 miesięcy. Ponadto kontrola NIK wykazała, że likwidator nie sporządziła bilansu otwarcia likwidacji, jak również nie przedłożyła zgromadzeniu wspólników sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności likwidatora na koniec roku obrotowego, do czego była zobowiązana art. 281 ust. 1 i 2 ustawy ksh. Wymienione nieprawidłowości wprawdzie nie miały wpływu na działalność spółki, niemniej jednak zdaniem Izby dowodzą, że nadzór sprawowany przez gminę Strzelce Opolskie był niewystarczający.
Stwierdzono ponadto, iż likwidator zrezygnowała ze sprawowanej funkcji z przyczyn osobistych. Doprowadziło to do sytuacji, iż na 3 dni przed podjęciem uchwały w sprawie odstąpienia od likwidacji, spółka nie miała likwidatora. W związku z brakiem rady nadzorczej w okresie likwidacji oraz podjęciem uchwały w sprawie odstąpienia od likwidacji spółki, gmina Strzelce Opolskie powołała na stanowisko p.o. członka zarządu, wskazując w wyjaśnieniu tymczasowy charakter rozwiązania mającego na celu zapewnienie spółce sprawnego kierowania do czasu powołania rady nadzorczej i zarządu. NIK zwróciła uwagę, że przepisy ksh nie przewidują powoływania do zarządu osób pełniących obowiązki członka zarządu.