Osoba bezrobotna utraciła status osoby bezrobotnej na okres 120 dni na podstawie art. 33 ust. 4 pkt 7 ustawy o promocji zatrudnienia, od której decyzji bezrobotny wniósł odwołanie. Decyzję urzędu pracy podtrzymał wojewoda. Bezrobotny wniósł więc skargę do WSA w dniu 30 czerwca 2010 r. Sąd oddalił skargę, tego też dnia ta osoba ponownie zgłosiła się do pup w celu dokonania rejestracji. Pracownik pup dokonujący rejestracji sprawdził, iż okres karencji już minął, więc ponownie zarejestrował tą osobę jako bezrobotną. Bezrobotny odwołał się od decyzji o rejestracji, ponieważ stwierdził, że zarówno poprzednia decyzja o pozbawieniu go statusu osoby bezrobotnej wydana przez pup oraz wojewodę jak i wyrok nie są prawomocne, a więc on w dalszym ciągu pozostaje w rejestrze osób bezrobotnych, a kolejna decyzja przyznająca mu status osoby bezrobotnej wydana została z rażącym naruszeniem prawa.
Co więc należy zrobić w związku z powyższą sytuacją?
Czy można było dokonać ponownej rejestracji takiej osoby w pup?
Zaznaczam, iż kolejna rejestracja została dokonana na wniosek tej osoby.
Odpowiedź
Można dokonać ponownej rejestracji osoby wskazanej w pytaniu jako bezrobotnego.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 33 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. – dalej u.p.z.) starosta pozbawia statusu bezrobotnego, który z własnej winy przerwał szkolenie, staż lub wykonywanie prac społecznie użytecznych, o których mowa w art. 73a u.p.z. lub inną formę pomocy określoną w ustawie.
Pozbawienie statusu bezrobotnego następuje od dnia przerwania na okres wskazany w art. 33 ust. 4 pkt 3 u.p.z., tj. na okres, liczony od dnia odmowy, lub przerwania szkolenia, stażu, pracy itp. i wynoszący:
- 120 dni w przypadku pierwszej odmowy, lub przerwania szkolenia, stażu, pracy,
- 180 dni w przypadku drugiej odmowy, lub przerwania szkolenia, stażu, pracy,
- 270 dni w przypadku trzeciej i każdej kolejnej odmowy, przerwania szkolenia, stażu, pracy.
W sprawie opisanej w pytaniu należy jednak wskazać, że w odniesieniu do pierwszej decyzji zapadło orzeczenie WSA. Zgodnie z art. 173 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm. - dalej p.p.s.a.) od wydanego przez WSA wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do NSA, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Skargę kasacyjną wnosi się do sądu, który wydał zaskarżony wyrok lub postanowienie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia stronie odpisu orzeczenia z uzasadnieniem (art. 177 § 1 p.p.s.a.). Zgodnie zaś z art. 168 § 1 p.p.s.a. orzeczenie sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje co do niego środek odwoławczy.
W pytaniu nie wskazano, czy bezrobotny wniósł skargę kasacyjną do NSA. Jeżeli tak, wówczas orzeczenie WSA nie ma waloru prawomocności. Postępowanie sądowe nadal trwa.
Mimo to można zarejestrować wskazaną osobę jako bezrobotną po upływie okresów wskazanych w art. 33 ust. 4 pkt 3 u.p.z. Utrata statusu bezrobotnego jest czasowa, a bieg tego terminu (okresu utraty praw i statusu bezrobotnego) nie jest wstrzymywany przez ewentualne postępowanie administracyjne lub sądowo-administracyjne. Roszczenie, jakie może mieć z tego tytułu bezrobotny to np. wypłata zasiłku za wskazany w cyt. przepisie okres. O tym jednak rozstrzygnie ostatecznie NSA, uwzględniając skargę kasacyjną (w takim wypadku możliwe jest ponowne rozpoznanie sprawy przez WSA i zmiana wyroku), albo ją oddalając (wówczas decyzja zyska ostatecznie walor prawomocności).
W przypadku, gdy bezrobotny nie wniósł skargi kasacyjnej, lub skarga ta została przez NSA odrzucona (np. z powodu braków formalnych, nienależytego opłacenia), decyzja pierwsza staje się w pełni prawomocna, gdyż prawomocnym staje się wyrok WSA oddalający skargę na tą decyzję. W tym przypadku tym bardziej dopuszczalne jest ponowne zarejestrowanie osoby wskazanej w pytaniu jako bezrobotnej