Trwałą wartością prawa administracyjnego jest ochrona jednostki. Niestety antywartości, będące ideami i konstrukcjami prawnymi, które są włączane do prawa administracyjnego w procesie jego stanowienia, jak i stosowania, osłabiają pozycję jednostki wobec władzy administracyjnej.
Teoretycy prawa administracyjnego zauważają, że osłabianie pozycji jednostki w stosunku do władzy administracyjnej jest zjawiskiem związanym z niestabilnością prawa stanowionego, szczególnie z jego nieprzewidywalnością, niejednoznacznością i nieokreślonością.
"Osłabianie pozycji jednostki wobec władzy administracyjnej może nastąpić także w procesach stosowania prawa, gdy jednostka stoi w obliczu wielorakich naruszeń swych praw i wolności. Jako przykład można wymienić przekraczanie granic uznania administracyjnego, brak merytorycznej kontroli uznania administracyjnego lub brak prawa do weryfikacji decyzji administracyjnych opartych na uznaniu administracyjnym" - czytamy w publikacji "Antywartości w prawie administracyjnym" pod redakcją prof. Adama Błaś.
Antywartości w prawie administracyjnym | |
Prof. zw. dr hab. Adam Błaś
|
W związku z powyższym, teoretycy prawa administracyjnego podkreślają konieczność powrotu tej gałęzi prawa do jej tradycyjnych wartości, czyli ochrony praw jednostki. W ocenie prof. Jana Zimmermanna „nigdy prawo administracyjne nie powinno być tworzone dla samego siebie, ani dla administracji, która ma za zadanie służyć człowiekowi lub wspólnotom ludzkim”.