Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Podkreślić jednak należy, iż fakt złożenia nieprawdziwych informacji przez wykonawcę nie może domniemany. Nie wystarczające jest zatem, zaistnienie w świadomości zamawiającego jedynie stanu niepewności czy też wywołanie wątpliwości, że może on mieć do czynienia z informacją nieścisłą lub nieprawdziwą. Aby mogło dojść do zaktualizowania się przesłanki wykluczenia wykonawcy z art. 24 ust. 3 pkt 2 p.z.p., potwierdzenie nieprawdziwości informacji musi mieć charakter definiywnego i kategorycznego stwierdzenia.
Warto zaznaczyć, iż w sytuacji gdy informacje podane przez wykonawców nie budzą żadnych wątpliwości i są oczywiste, zamawiający nie ma obowiązku ich weryfikowania. Jeżeli jednak powstaną jakiekolwiek nieścisłości dotyczące złożonych informacji np. na skutek środków podjętych przez wykonawców konkurencyjnych, zamawiający jest każdorazowo zobowiązny do ustalenia czy nie doszło do złożenia informacji nie odzwierciedlających rzeczywistości oraz ewentualną koniecznością wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 listopada 2013 r. (KIO 2575/13).