Najczęściej spotykane błędy w uchwałach polegają m.in. na:

  1. błędnym wskazaniu organu, który podjął uchwałę (uchwała, której projekt stworzono na podstawie uchwały skopiowanej z internetu np. wojewódzkiego dziennika urzędowego, przeszła całą procedurę uchwałodawczą, została podpisania przez przewodniczącego rady i nikt (!) nie zauważył, że zawiera niewłaściwą nazwę organu, który ją uchwalił);
  2. niewłaściwym wskazaniu daty podjęcia uchwały, w wyniku np. przełożenia terminu sesji i nie skorygowania wcześniej naniesionej daty w projekcie uchwały. Rada nie może zdecydować w uchwale, którą przegłosowała, np. w dniu 11 marca 2016 r., że jest to uchwała np. z dnia 4 marca 2016 r., gdyż data uchwały nie zależy od woli rady, ale jest odzwierciedleniem stanu faktycznego - dnia, w którym ją przegłosowano;
  3. błędnie wskazanym numerze uchwały (w wyniku np. zmiany porządku obrad polegającym na zamianie kolejności procedowanych uchwał), który mimo, że nie jest wymagany przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad Techniki Prawodawczej”, (Dz.U. Nr 100, poz. 908; z 2015 r. poz. 1812) również nie zależy od woli rady lecz jest wywoływany wg określonych zasad ustalonych zwyczajowo, bądź w statucie j.s.t.


Do poważniejszych błędów należy zaliczyć niewłaściwe wskazanie w uchwale podstawy prawnej wraz ze wskazaniem miejsca jej publikacji. Jest to element uchwały, w którym najczęściej pojawiają się błędy. Wskazanie w prawidłowy sposób publikatorów, w których ogłoszono ustawę upoważniającą oraz jej zmiany jest nie lada sztuką.

Zgodnie z poglądem doktryny oraz orzecznictwem, błędem istotnym/rażącym nie do usunięcia jest podjęcie uchwały bez podstawy prawnej. Jeżeli jednak podstawa prawna istnieje to błąd polegający na jej nieprecyzyjnym czy błędnym wskazaniu w uchwale jest omyłką, traktowaną jako nieistotne naruszenie prawa. Pogląd taki, potwierdzony praktyką, wpisuje się w interpretację, że wskazanie podstawy prawnej w uchwale zostało wyjęte spod kompetencji organu uchwałodawczego i należy ją zaliczyć do elementów tzw. techniczno-organizacyjnych aktu prawnego.

Do takich elementów możemy zaliczyć również nazwę aktu prawnego, rada nie może inaczej nazwać podjętego aktu normatywnego niż uchwała.

W tej sytuacji wydaje się możliwe, aby błędy w elementach określonych jako techniczno-organizacyjne oraz oczywiste omyłki typu: błędy ortograficzne, rachunkowe, forma/kształt/wielkość tabeli, numeracja jednostek redakcyjnych (z wyłączeniem oznaczenia ich rodzaju) itd. mogą być usuwane bez konieczności poddawania ich rozpatrzeniu przez organ uchwałodawczy, który ja podjął – pod warunkiem, że będzie to miało wyłącznie walor korekcyjny tzn. nie wpłynie na zmianę skutków prawnych, które uchwała miałaby wywołać przed korektą.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo miejscowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł




Ponadto korekta nie może budzić wątpliwości co do istoty, np. tzw. czeski błąd we wskazaniu roku, 2021 zamiast 2012 łatwo da się wydedukować jako oczywista omyłka, ale już w przypadku stawek podatkowych korekta taka nie będzie możliwa z pominięciem organu uchwałodawczego.

Argumentem dla oponentów zaproponowanego rozwiązania niech będzie fakt, iż w praktyce tego typu czyszczenie uchwał jest nagminne i nieodzowne. Aby opisane zmiany dokonywać legalnie, bez narażenia się (czy to pracownika biura rady, sekretarza, ale przede wszystkim przewodniczącego rady, który ostateczną treść uchwały podpisuje) na zarzut np. fałszowania dokumentu, organ wydający akt prawny powinien wyrazić na to zgodę na zasadach ogólnych. Wydaje się, że najlepszym i najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie zamieszczenie odpowiednich regulacji w statucie j.s.t.

Przykład
§ A. 1. Elementy uchwały, o której mowa w § … ust. 1 Statutu …:

  • 1) tytuł, w skład którego wchodzi:
    • a) nazwa aktu prawnego (uchwała),
    • b) numer, w skład którego wchodzi, numer kolejny sesji w kadencji (cyfra rzymska), kolejny numer uchwały w kadencji (cyfra arabska) i rok podjęcia uchwały (dwie ostatnie cyfry roku),
    • c) nazwa organu, który uchwałę wydał,
    • d) data podjęcia,
    • e) krótkie określenie przedmiotu uchwały;
  • 2) podstawa prawna, ze wskazaniem miejsca jej publikacji
    •  mają charakter techniczno-organizacyjny i nie podlegają zatwierdzeniu w głosowaniu na sesji.


2. Zatwierdzeniu w głosowaniu nie podlega również korekta eliminująca z podjętej uchwały oczywiste błędy, w tym w szczególności: oczywiste omyłki pisarskie, błędy ortograficzne, rachunkowe, błędy w numeracji jednostek systematyzacyjnych, zmiana formy graficznej szkiców, tabel itp., jeżeli ich korekta nie spowoduje zmiany skutków prawnych, które uchwała miała wywołać w wersji uchwalonej.

Jak łatwo zauważyć, przykładowy przepis zawarty w statucie wprowadza, nie tyle przyzwolenie na dokonywanie zmian/korekty uchwały, ile wylicza elementy uchwały wyjęte spod kompetencji organu uchwałodawczego.