Jesteśmy samorządową instytucją kultury planujemy otworzyć studio nagrań, na które poniesiemy nakłady ogółem w kwocie 17.400 zł, w tym:
- wygłuszenie pomieszczenia poprzez zamontowanie elementów wygłuszających na ścianach i suficie (koszt ok. 13.000 zł)
- wykonanie i ułożenie instalacji elektrycznej i nagłośnieniowej (koszt elektryki 1000 zł, nagłośnienia 3400 zł)

Czy w związku z tym, poniesione nakłady traktujemy jako inwestycję, czy jako koszt remontu, jeżeli inwestycja to do jakiej grupy KRŚT zaliczymy?

Odpowiedź

W przypadku prowadzenia prac w wyniku których dochodzi do zmiany funkcjonalnej pomieszczenia (zmiana sposobu użytkowania) mamy standartowo doczynienia z pracami modernizacyjnymi, których wartość zwiększa wartość początkową modernizowanego budynku (lokalu). Trwałe elementy wyposażenia zainstalowane w sposób trwały (tu ekrany) ale także instalacje (okablowanie) jak i wyposażenie zainstalowane w sposób trwale związany z konstrukcją ścian i ww. ekranów, zwiększą więc wartość budynku. Tylko w przypadku gdyby instalowane wyposażenie miało (zdolność) funkcjonowania jako odrębny mobilny sprzęt to wówczas stanowić ono może odrębny obiekt inwentarzowy i być zaewidencjonowane zgodnie z przyjętymi w instytucji zasadami (polityką) rachunkowości. W analizowanym przypadku sprzęt nagłaśniający nie wmontowany na stałe w budynek można uznać za środek trwały i zaliczyć go do KŚT 805 (...)" wyposażenie kin, teatrów, placówek kulturalno-oświatowych oraz instrumenty muzyczne"

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja