Rada powiatu mając na celu odpowiednie uhonorowanie, wyróżnienie obywateli, instytucji, stowarzyszeń i innych podmiotów za zasługi położone na rzecz rozwoju i promocji powiatu postanowiła o ustanowieniu tytułu "zasłużony dla powiatu". Rada zdecydowała, że zasady nadawania tytułu określone będą w regulaminie stanowiącym załącznik do uchwały.

Ponadto rada uchwaliła w formie załączników wzory wniosków o przyznanie tytułu, regulamin pracy kapituły, a także wzór medalu honorowego, odznaki honorowej i wzór aktu nadania tytułu. Rada postanowiła, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Na uchwałę wniósł skargę wojewoda. Zdaniem organu nadzoru uchwała dotycząca wyróżniania osób zasłużonych dla powiatu, przez nadawanie im tytułów honorowych, dotyczy tzw. materii statutowej. Zaskarżona uchwała rady powiatu zawiera w swej treści przepisy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. O generalności uchwały decyduje bowiem fakt, że na brzmienie przepisów uchwały będzie mógł się powołać zarówno każdy podmiot uprawniony do zgłoszenia kandydata do tytułu "zasłużony dla powiatu", jak i osoba która zostanie do takiego uhonorowania zgłoszona. Uchwała ta przyznaje nieokreślonemu kręgowi podmiotów określone prawo podmiotowe i reguluje zasady i tryb jego uzyskania. Z kolei abstrakcyjność przepisów uchwały to nic innego, jak możliwość wielokrotnego stosowania jej przepisów. Wobec treści przedmiotowej uchwały nie można bowiem stwierdzić, że uchwała ta konsumuje się po jej jednokrotnym zastosowaniu. Zdaniem wojewody spełnia więc kryteria normatywnego aktu wykonawczego, należącego do kategorii prawa miejscowego i podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

WSA rozpatrując sprawę uznał, iż zasadnie organ nadzoru zarzucił istotne naruszenie art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. nr 17 poz. 95) w związku z art. 88 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.) W ocenie sądu uchwała o przyznawaniu nagród i honorowych tytułów może być zaklasyfikowana do kategorii aktów ustrojowych o charakterze statutowym i powinna być ogłoszona jako akt należący do kategorii prawa miejscowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Zdaniem WSA zaskarżona uchwała, regulująca szczegółowo tryb przyznawania honorowego tytułu, medalu honorowego i odznaki jak słusznie zarzucił organ nadzoru, zawiera w swej treści zatem normy, którym niewątpliwie należy przypisać charakter ustrojowy oraz także generalny i abstrakcyjny, poprzez ustanowienie szczegółowych regulacji co do obowiązującej w tej mierze procedury (ocena formalna wniosków, uzupełnianie ich braków formalnych, opiniowanie, powiadamianie o decyzjach, przyjęty sposób wręczania). Zatem powinna ona wejść w życie w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego i podlegać publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowych. Niespełnienie wymagań formalnych co do aktu prawa miejscowego w zakresie należytej publikacji jest istotnym naruszeniem prawa, powodującym konieczność stwierdzenia jego nieważności w całości. Akt normatywny, który nie został opublikowany (ogłoszony) zgodnie z obowiązującą procedurą i we właściwym trybie nie może wiązać adresatów utworzonych w nim norm prawnych i nie odnosi skutku prawnego, nie ma mocy obowiązującej – podkreślił WSA.

Na podstawie: Wyrok WSA we Wrocławiu z 9 stycznia 2013 r., sygn. akt III SA/Wr 497/12, nieprawomocny