Odpowiedź

W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach nieurzędniczych, co do zasady nie jest wymagane, aby nie były osobami skazanymi (były niekarane).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych – dalej u.p.s. pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3 u.p.s. dotyczącego możliwości zatrudniania cudzoziemców;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
W myśl natomiast art. 6 ust. 3 u.p.s. pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 6 ust. 1 u.p.s. oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Powyższe oznacza, że w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach nieurzędniczych co do zasady nie jest wymagane, aby nie były osobami skazanymi.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)