Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, które jest autorem projektu ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności, wskazuje na konieczność zapewnienia pełnej transparentności wyboru podmiotu, który będzie dostarczał niespersonalizowane blankiety dowodów osobistych nowego wzoru. Warunkiem koniecznym zapewnienia przejrzystości jest spowodowanie, aby procedura wyłonienia producenta blankietów, która w ramach postępowania przetargowego odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego, była przeprowadzona z najwyższą starannością, ze szczególnym uwzględnieniem wnikliwego i obiektywnego rozpatrzenia odwołań oferentów niezadowolonych z wyniku postępowania.

Drugim kluczowym powodem opóźnienia jest to, iż z uwagi na szczegółowe wymagania technologiczne parku maszynowego służącego do produkcji dowodów osobistych, dopiero po dokonaniu wyboru producenta blankietów będzie możliwe wykonanie pełnego projektu technicznego dowodu osobistego wraz ze wzorem graficznym, konieczne staje się dokonanie korekty terminu wejścia w życie ustawy o dowodach osobistych w celu zapobiegnięciu sytuacji w której przygotowania organizacyjne i techniczne do wydawania nowych dokumentów tożsamości nie zostaną zakończone przed dniem 1 lipca 2011 r.

MSWiA wskazuje jeszcze na konieczność notyfikacji rozporządzeń wykonawczych do ustawy o dowodach osobistych. Dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.Urz.UE.L 1998 Nr 204, str. 37, z późn. zm.) dotyczy w zasadzie usług świadczonych za wynagrodzeniem i zawiera zastrzeżenie, że „charakterystyka ta nie istnieje w przypadku działań podejmowanych z wyłączeniem względów ekonomicznych przez państwo w ramach jego obowiązków, w szczególności w dziedzinach: społecznej, kulturalnej, edukacyjnej i sądowej; przepisy prawa krajowego dotyczące tego rodzaju działalności nie są objęte definicją określoną w art. 60 Traktatu i nie wchodzą w zakres stosowania niniejszej dyrektywy”. MSWiA szacuje, że proces notyfikacji może trwać do 18 miesięcy.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji wskazuje się ponadto, że istnieje także samoistna przesłanka przesunięcia terminu wejścia w życia ustawy o ewidencji ludności.

Wskazanie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej dnia 1 sierpnia 2011 r., jako daty wejścia w życie nowych przepisów regulujących zagadnienia związane z ewidencją ludności, w konsekwencji spowoduje, że wdrażanie w gminach nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych będzie przypadało na okres poprzedzający najbliższe wybory parlamentarne i może to mieć negatywny wpływ na proces przygotowania spisów wyborczych.

Z powyższych względów proponuje się zmianę treści art. 93 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. Nr 167, poz. 1131) oraz treści art. 80 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.) przez wprowadzenie następującego brzmienia „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. ” i odpowiednio „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.”

Projekt nowelizacji został przekazany do uzgodnień resortowych oraz do GIODO.

Na podstawie: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 13 kwietnia 2011 r.

Przydatne materiały:
Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. Nr 167, poz. 1131)
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.)