Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Wojewoda domagał się stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy, w której obniżyła wynagrodzenie wójta. Organ nadzoru zarzucił uchwale brak uzasadnienia.
W odpowiedzi rada wyjaśniła, iż uchwałę podjęła w celu zaoszczędzenia pieniędzy na potrzeby jednostek organizacyjnych gminy, między innymi na rzecz ochotniczej straży pożarnej, gminnego ośrodka kultury, szkoły odstawowej, gimnazjum oraz przedszkoli.
Przewodniczący rady podkreślił, iż przed podjęciem uchwały przekazał radnym motywy jej przyjęcia i zostały one ujęte w protokole z posiedzenia rady.
WSA nie dopatrzył się naruszenia przepisów prawa.
Zdaniem sądu niewątpliwie uchwała dotycząca obniżenia wynagrodzenia wójta musi zawierać uzasadnienie, jednak przepisy nie wskazują na miejsce, w którym powinno się ono znajdować.
Uzasadnienie takie musi być znane osobom podejmującym uchwałę oraz powinno być dostępne dla innych odbiorców tego aktu.
Zatem zamieszczenie uzasadnienia uchwały w potokole z posiedzenia rady i ogłoszenie go w Biuletynie Informacji Publicznej spełnia przesłankę uzasadnienia uchwały o obniżenia wynagrodzenia wójta – uznał WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 10 marca 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 498/13, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.