Uchwała rozliczająca wójta z wykonania ubiegłorocznego budżetu ma być podjęta do końca miesiąca.
Artykuł 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wyjaśnia, jakie dokumenty są podstawą dla radnych do rozstrzygnięcia, czy organ wykonawczy na rozliczenie wykonania budżetu za 2010 r. zasłużył, czy też nie. Są to przede wszystkim sprawozdania: z wykonania budżetu gminy (powiatu albo województwa) oraz finansowe, a także opinie o tych sprawozdaniach przedłożone przez regionalną izbę obrachunkową oraz biegłego rewidenta. Obowiązek badania sprawozdania finansowego JST przez biegłego rewidenta dotyczy tylko tych gmin, w których liczba mieszkańców przekracza 150 tys. Liczbę mieszkańców ustala się na podstawie danych GUS, na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie (czyli 31 grudnia 2009 r.). Na przeanalizowanie wszystkich dokumentów i podjęcie decyzji w sprawie absolutorium radni muszą mieć odpowiednio dużo czasu. Dlatego też ustawodawca postanowił, że wniosek w tej sprawie komisja rewizyjna powinna przedłożyć radzie (sejmikowi) najpóźniej do 15 czerwca. Rada (sejmik) może podjąć uchwałę, w której udzieli organowi wykonawczemu absolutorium albo odmówi udzielenia. Może się zdarzyć i tak, że rada w sprawie absolutorium nie podejmie żadnego rozstrzygnięcia. Jak podkreślono w uchwale kolegium RIO w Bydgoszczy, w sytuacji gdy za żadną możliwością: udzielić lub nie udzielić absolutorium, nie padnie wymagana bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy, wynik głosowania "w sprawie absolutorium" będzie nierozstrzygnięty, a nie ma podstaw do przeprowadzenia kolejnych głosowań (XIII 28/06). Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przytoczyć można chociażby wyrok WSA w Kielcach z 31 stycznia 2006 r., w którym sąd uznał za dopuszczalne, by kwestia, czy absolutorium zostało udzielone, czy też nie, pozostała nierozstrzygnięta (I SA/Ke 592/05).
Źródło: Rzeczpospolita, 29 czerwca 2011 r.
Opublikowano: www.samorzad.lex.pl