Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Sejmik województwa podjął uchwałę dotyczącą nadania statutu jednostce budżetowej.
Na uchwałę wniósł skargę wojewoda.
Zdaniem organu nadzoru w przyjętym przez sejmik statucie niezgodnie z prawem przyznano marszałkowi województwa prawo do kontroli i aktualizacja gleboznawczej klasyfikacji gruntów na obszarach zakwalifikowanych do scaleń.
Marszałek argumentował, iż w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm. ) ustawodawca użył zwrotu "w szczególności", co oznacza, iż nie zawiera on zamkniętego katalogu spraw należących do jego właściwości.
Zdaniem WSA, rozpatrującego sprawę, wojewoda zasadnie zakwestionował postanowienia statutu.
Zwrot “w szczególności” oznacza, że marszałek może wykonywać inne, określone przepisami prawa, zadania wynikające z odrębnych regulacji. Oznacza to również, iż marszałek nie może wykonywać zadań, które nie zostały mu powierzone do realizacji lub też zostały powierzone innemu organowi – zwrócił uwagę WSA.
Zarówno ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne jak i ustawa o scalaniu i wymianie gruntów wskazują, iż co do zasady organem właściwym do klasyfikacji gleboznawczej oraz scalania i wymiany gruntów jest starosta, a nie marszałek województwa – podkreślił sąd.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 12 czerwca 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 1270/13, prawomocny