Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Z dniem 24 września 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz.U. poz. 1451). Potrzeba wydania rozporządzenia związana jest ze zmianą przepisu art. 42 ust. 9 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 513, ze zm.), określającego organ odpowiedzialny za podział środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Dotychczas organem tym był minister właściwy ds. administracji publicznej, natomiast wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 789) zadanie to przejął minister właściwy ds. transportu.
Ponadto wprowadzone przez rozporządzenie zmiany są wynikiem modyfikacji przyjętego w obecnie obowiązującym Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych sposobu przyznania wsparcia dróg powiatowych i gminnych (drogi objęte wsparciem określane są potocznie schetynówkami).
W wyniku nowelizacji uszczegółowiono, że dotacja na dofinansowanie zadań własnych w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych jest udzielana w kwocie nieprzekraczającej 3 000 000 zł i do wysokości 50% kosztów realizacji każdego zadania. Zgodnie z nowymi przepisami gmina, w tym miasto na prawach powiatu, może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, natomiast powiat dwa wnioski. W przypadku złożenia większej liczby wniosków wojewoda wezwie jednostkę do wskazania, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, zadania, na które dofinansowanie ma być udzielone. Po bezskutecznym upływie terminu wnioski pozostawione zostaną bez rozpatrzenia. Wojewoda może jednak odstąpić, ze względu na ryzyko niewykorzystania sumy dotacji w województwie, od ograniczeń co do liczby zadań, na jakie dana jednostka może otrzymać dotację.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia udzielenie dotacji następuje na podstawie wniosku złożonego do właściwego wojewody i uwzględnionego na ostatecznej liście rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu. Na podstawie ostatecznej listy rankingowej wojewoda zatwierdzi listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo. Wojewoda może również zmienić (uaktualnić) listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania (dotychczas czynił to minister na wniosek wojewody), w szczególności w przypadku wycofania się wnioskodawcy zakwalifikowanego do dofinansowania zadania lub zmniejszenia wysokości dotacji w wyniku procedury przetargowej, umieszczając na niej kolejne zadanie z tej listy. Warunkiem jest nieprzekraczanie limitu środków ustalonego dla województwa. O zmianach na liście wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania wojewoda zobowiązany jest poinformować ministra właściwego ds. transportu w ciągu 7 dni od dokonanej zmiany.
Ponadto nowe przepisy wprowadzają otwarty katalog elementów, jakie powinno zawierać sprawozdanie z realizacji zadania, na które została udzielona dotacja.
Maksymalnie 3 mln zł dotacji na dofinansowanie budowy drogi powiatowej lub gminnej
Zgodnie z nowymi przepisami dotacja na dofinansowanie zadania własnego w zakresie przebudowy, budowy lub remontu drogi powiatowej i gminnej może być udzielona w kwocie nieprzekraczającej 3 mln zł.