Starosta wydał decyzję zakazującą spółce w likwidacji prowadzenia stacji kontroli pojazdów i skreślającą ją z rejestru działalności regulowanej.
W odwołaniu od powyższej decyzji spółka zarzuciła naruszenie prawa materialnego poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.) stanowią samoistną przesłankę do wydania decyzji o zakazie prowadzenia działalności regulowanej w postaci prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Spółka wskazała, że błędne jest stanowisko organu, iż otwarcie likwidacji przedsiębiorcy stanowi rażące naruszenie warunków wykonywania działalności gospodarczej. Otwarcie likwidacji, zdaniem skarżącej spółki, winno być oceniane jedynie na etapie ubiegania się o wpis do rejestru działalności w postaci prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
WSA rozpatrując skargę stwierdził, iż przedmiot sporu dotyczył interpretacji przepisów prawa materialnego i sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy sytuacja, w której wobec podmiotu gospodarczego prowadzącego stację kontroli pojazdów otwarto likwidację, może stanowić podstawę do wydania przez starostę decyzji o zakazie prowadzenia takiej stacji i skreślenie przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej na podstawie art. 83b ust.2 pkt 3 lit.c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.).
Odnosząc się do pojęcia działalności regulowanej sięgnąć należy do art. 64 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447 ze zm.) zgodnie z którym jeżeli przepis odrębnej ustawy stanowi, że dany rodzaj działalności jest działalnością regulowaną w rozumieniu tej ustawy, przedsiębiorca może wykonywać tę działalność, jeżeli spełnia szczególne warunki określone przepisami tej odrębnej ustawy i po uzyskaniu wpisu w rejestrze działalności regulowanej. Takim rodzajem działalności jest zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.) działalność polegająca na prowadzeniu stacji kontroli pojazdów. WSA podkreślił, iż materialno-prawną podstawę orzekania w sprawie stanowią art. 83 ust. 3 pkt 2 oraz art. 83b ust. 2 pkt 3c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.). Pierwszy z nich określa warunki wymagane od podmiotów prowadzących stację kontroli pojazdów i stanowi, że działalność taką może prowadzić m.in. przedsiębiorca, który nie jest przedsiębiorcą w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość. Drugi natomiast daje staroście kompetencję do wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów oraz skreślenia go z rejestru działalności regulowanej, jeżeli rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Zatem otwarcie likwidacji wobec przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów stanowi rażące naruszenie warunków wykonywania tej działalności i winno skutkować sankcją z art. 83b ust. 2 pkt 3c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.).
WSA zwrócił uwagę, że otwarcie likwidacji spółki akcyjnej poprzez podjęcie przez walne zgromadzenie uchwały o jej rozwiązaniu pozostaje w zgodzie z prawem, a konkretnie z art. 459 pkt 2 w zw. z art. 461 § 1 Kodeksu spółek handlowych, co nie oznacza jednak, że tak określona sytuacja spółki nie może rodzić negatywnych skutków prawnych dla prowadzonej przez tę spółkę działalności. Z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika bowiem, że nie każdy przedsiębiorca może prowadzić działalność regulowaną jaką jest prowadzenie stacji kontroli pojazdów, gdyż koniecznym jest spełnienie określonych ustawą warunków. Podjęcie uchwały w przedmiocie rozwiązania spółki akcyjnej i postawienie jej tym samym w stan likwidacji stwarza sytuację, w której przedsiębiorca przestaje te szczególne warunki spełniać, gdyż prowadzenie stacji kontroli pojazdów przez przedsiębiorcę w stosunku do którego otwarto likwidację pozostawałoby w rażącej sprzeczności z prawem – podkreślił WSA w Kielcach.
Na podstawie: Wyrok WSA w Kielcach z 6 września 2012 r., sygn. akt II SA/Ke 461/12, nieprawomocny