Planowana od wielu lat budowa drogi przedłużyła się w stosunku do planów o ponad cztery miesiące. Jak poinformował w czwartek Wojciech Bińczyk, starosta powiatu chełmińskiego, opóźnienie spowodowały problemy ze stabilnością gruntów, czego nie spodziewano się wcześniej, choć budowę poprzedziły szczegółowe badania geologiczne.
Obiegająca miasto od południa obwodnica połączyła drogę wojewódzką nr 550 z krajową trasą nr 1. Inwestycja obejmowała budowę 4,6 km dróg ze zjazdami i ścieżkami pieszo-rowerowymi oraz budowę obwodnicy długości 3,75 km. W trakcie budowy powstało także oświetlenie uliczne i odwodnienie drogowe, a także przepust drogowy na rzece Frybie.
Prace wykonywane były na terenie trzech gmin: Kijewo Królewskie, Chełmno i Stolno. Cała inwestycja kosztowała około 14,5 mln zł, ale prawie połowę tej kwoty samorząd lokalny otrzymał z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Na liście projektów kluczowych RPO WK-P znalazło się dziesięć obwodnic. Ich łączne planowane dofinansowanie wyniesie ponad 20 milionów euro.
Obwodnica wokół Chełmna jest czwartym tego typu przedsięwzięciem oddanym do użytku po Brodnicy, Pakości i Janikowie, zbudowanym dzięki zaangażowaniu środków RPO. Dzięki nowej trasie zabytkowe centrum miasta zostało odciążone od ruchu tranzytowego. (PAP)
olz/ mki/