Walka z nałogami to zadanie własne gminy. Zwłaszcza dbanie o trzeźwość mieszkańców. Władzom pomagają w tym fachowcy.
Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy. Ich realizacją zajmują się zarówno rada, jak i wójt. W tym celu mogą korzystać z fachowej pomocy powołując gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych. Do zadań tego ciała należy w szczególności podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Komisja ma ponadto inicjować wykonywanie przez gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.). Zadania komisji polegają na udzielaniu pomocy rodzinom osób uzależnionych od alkoholu, zarówno psychologicznej, jak i prawnej, zwłaszcza gdy występuje w takich rodzinach przemoc. Gminy powinny również pomagać samym uzależnionym. Zarówno przez zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej, jak i przez pomoc w znalezieniu zatrudnienia, czemu ma służyć organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej. Ważnym uprawnieniem gminnej komisji jest uczestnictwo w procedurze wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych. Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych może również kierować na badania osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny. Badanie to przeprowadza specjalista, a jego celem jest wydanie opinii w przedmiocie uzależnienia i podania wskazań co do dalszego leczenia. Na badanie to komisja kieruje na wniosek zainteresowanego lub z własnej inicjatywy.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 4 sierpnia 2010 r.