Nowa ustawa wprowadza kilka rewolucyjnych zmian, aczkolwiek wydawanie, wymiana oraz unieważnianie dowodów osobistych stanowić będą w dalszym ciągu zadania zlecone gmin, a nadzór nad tymi działaniami sprawować będą właściwi miejscowo wojewodowie. Znacząca zmiana nastąpi w przypadku kręgu osób uprawnionych do otrzymania dowodów osobistych - będzie można je wydawać każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej od chwili urodzenia. Dowód wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia ważny będzie 5 lat, pozostali zmuszeni będą wymieniać dowód co 10 lat.
Nowe dowody, oprócz zapisanych na nich informacji graficznych, wyposażone będą w chipy, w których zakodowane zostaną informacje o posiadaczu dowodu, dane potrzebne do składania podpisu elektronicznego w formach przewidzianych przez ustawę oraz, opcjonalnie, dane do wykorzystania dowodu jako karty ubezpieczenia zdrowotnego. Dzięki tym rozwiązaniom możliwe będzie łatwiejsze załatwianie spraw w urzędach drogą elektroniczną. Ponadto chipy w dowodach mają utrudnić ich fałszowanie.
Dowody będą wydawane bezpłatnie, na wniosek składany przez zainteresowanego. Wniosek będzie można złożyć w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Co ważne – ustawa przewiduje dla wniosku formę pisemną, ustną lub dokumentu elektronicznego. Wszystkie dane dotyczące posiadacza dowodu oraz samego dowodu gromadzone będą przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Nowa ustawa uchyli jednocześnie ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych .
W chwili obecnej ustawa czeka na rozpatrzenie przez Senat (Nr druku 2917). Jeżeli projekt nie ulegnie zmianom, nowe prawo zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.)
Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych (Nr druku 2917)
Każdy obywatel RP obowiązkowo z chipem
23 lipca 2010 r. Sejm przyjął ustawę o dowodach osobistych. Nowe dowody mają łączyć w sobie funkcję dokumentu tożsamości, podpisu elektronicznego oraz karty ubezpieczenia zdrowotnego.