Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) przewiduje, że zamawiający może dopuścić składanie ofert częściowych. W przypadku udzielenia zamówienia, którego przedmiot jest podzielny, zamawiający może wybrać dwa sposoby postępowania: albo przeprowadzić jedno postępowanie z możliwością składania ofert częściowych, albo przeprowadzić kilka odrębnych postępowań w celu udzielenia zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania. Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 3 p.z.p. w przypadku, kiedy zamawiający dopuszcza możliwość złożenia oferty częściowej, wykonawca może złożyć oferty na jedną lub więcej części zamówienia. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że w takiej sytuacji mamy do czynienia nie z jedną ofertą, ale z wieloma ofertami, które składa się odrębnie na każdą z części. Decyzją wykonawcy jest, na które części zamówienia złoży oferty (wyrok KIO z dnia 14 lipca 2008 r. (KIO/UZP 656/08; KIO/UZP 657/08)).
Dzielenie zamówienia publicznego jest zgodne z prawem >>
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby warunki udziału w postępowaniu ustalić odrębnie dla każdej części postępowania, w którym dopuszczono możliwość składania ofert częściowych - w takim wypadku również należy wykluczyć wykonawcę z powodu niespełnienia warunków tylko w określonej części (wyrok KIO z dnia 7 czerwca 2011 r. (KIO 1104/11)). Z powyższego wynika, że ustawodawca w pewnych granicach traktuje części postępowania (pakiety) jako pewną samodzielną całość. Dlatego też, np. warunki udziału w postępowaniu oceniane są oddzielnie dla każdego pakietu.
Mając na uwadze powyższe, uprawnione jest przedłużenie terminu składania ofert w odniesieniu do jednego tylko pakietu. Pozostały pakiety, z uwagi na ich samodzielność mogą zaś zostać rozstrzygnięte. Oczywiście taka możliwość będzie istniała tylko wówczas, gdy zamawiający nie zastrzegł, iż konieczne jest złożenie oferty tylko łącznie na wszystkie pakiety, albo też na pakiet nr 10 w powiązaniu z innym pakietem.
Autor odpowiedzi: Edyta Głowińska, ekspert współpracujący z programem LEX Zamówienia Publiczne.