Pytanie:
Posiadacz odpadów wystąpił z wnioskiem do starosty o zezwolenie na zbieranie odpadów (punkt skupu złomu), które otrzymał. Z uzyskanych informacji wynika, że zbierał on odpady od jakiegoś czasu bez zezwolenia.
Czy należy w tym przypadku wszcząć postępowanie i nałożyć grzywnę za zbieranie odpadów w czasie, zanim otrzymał zezwolenie? Jeżeli tak, to jaki organ jest właściwy do nałożenia kary?
Odpowiedź:
Za zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia lub gospodarowanie odpadami niezgodnie z posiadanym zezwoleniem na zbieranie odpadów, zgodnie z art. 194 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o., wymierza się administracyjną karę pieniężną. Administracyjna kara pieniężna za tego rodzaju naruszenie wynosi nie mniej niż 1000 zł i nie może przekroczyć 1.000.000 zł.
Powyższe wynika wprost z art. 194 ust. 3 u.o. Przy ustalaniu wysokości administracyjnej kary pieniężnej wojewódzki inspektor ochrony środowiska uwzględnia rodzaj naruszenia i jego wpływ na życie i zdrowie ludzi oraz środowisko, okres trwania naruszenia i rozmiary prowadzonej działalności oraz bierze pod uwagę skutki tych naruszeń i wielkość zagrożenia.
Zgodnie z art. 196 u.o., administracyjną karę pieniężną wymierza w drodze decyzji, wojewódzki inspektor ochrony środowiska właściwy ze względu na miejsce gospodarowania odpadami. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdza naruszenie w szczególności na podstawie kontroli, w tym dokonanych w ich trakcie pomiarów lub za pomocą innych środków, pomiarów i badań prowadzonych przez podmiot obowiązany do takich pomiarów i badań, jak również na podstawie zawiadomienia dokonanego odpowiednio przez marszałka województwa, regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub ministra właściwego do spraw środowiska.
Kara pieniężna jest wymierzana w drodze decyzji, która powinna określać, w szczególności, rodzaj naruszenia i dzień stwierdzenia naruszenia, jak również wysokość administracyjnej kary pieniężnej.
Jak podkreśla W. Radecki (por. W. Radecki, Ustawa o odpadach. Komentarz, LEX, wydanie elektroniczne 2013), decyzja „musi mieć swoją podstawę faktyczną i prawną. Podstawą faktyczną decyzji jest stwierdzenie, że do naruszenia przepisów nakazującego wymierzyć karę rzeczywiście doszło.
Takie stwierdzenie musi opierać się na dowodach”. K. Karpus (por. B. Rakoczy (red.), K. Karpus, Ustawa o odpadach. Komentarz, LexisNexis, wydanie elektroniczne 2013) podkreśla ponadto, że „postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej z art. 194 u.o. wojewódzki inspektor ochrony środowiska wszczyna z urzędu, działając przy tym z inicjatywy własnej lub na skutek zawiadomienia otrzymanego od organów, które w ramach wykonywanych na podstawie ustawy o odpadach kompetencji są tym samym zobowiązane do wykonywania obowiązku przedkładania takich zawiadomień”.
Kary za zbieranie odpadów bez zezwolenia nakłada wojewódzki inspektor ochrony środowiska
Za zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia lub gospodarowanie odpadami niezgodnie z posiadanym zezwoleniem na zbieranie odpadów, wymierza się administracyjną karę pieniężną. Kara pieniężna za tego rodzaju naruszenie wynosi nie mniej niż 1000 zł i nie może przekroczyć 1.000.000 zł.