W nowej ustawie o pracownikach samorządowych (z dnia 21 listopada 2008 r.) nie ma zapisów odnośnie karania karą porządkową czy dyscyplinarną pracowników mianowanych. Znajduje się tylko zapis (w art. 57 ust. 3), że do postępowań wszczętych a niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Co z postępowaniami, które trzeba będzie wszcząć?

Jakie przepisy się do nich stosuje? Kodeks pracy czy pomocniczo ustawę o pracownikach urzędów państwowych wraz z rozporządzeniem o komisjach dyscyplinarnych.

Obecnie brak jest przepisów o szczególnej odpowiedzialności dyscyplinarnej, a zatem pracownicy mianowani podlegają w tej kwestii również odpowiedzialności porządkowej na zasadach ogólnych, tj. określonych w kodeksie pracy.

Uzasadnienie

Przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników mianowanych już nie obowiązują, z uwagi na brak odesłania do przepisów o pracownikach urzędów państwowych w ustawie o pracownikach samorządowych . Zgodnie z art. 54 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych do pracowników samorządowych mianowanych stosuje się przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 59 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych - który z kolei nakazuje stosować do pracowników mianowanych jedynie dotychczasowe przepisy o wynagradzaniu.

Powyższe oznacza zatem, że pracownicy mianowani nie będą od 1 stycznia 2009 r. podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej na zasadach określonych dla pracowników urzędów państwowych. Wskazują również na to podstawy rozwiązania stosunku pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym po 1 stycznia 2009 r. Zgodnie bowiem z art. 55 ust. 1 do dnia 31 grudnia 2011 r., rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorządowym mianowanym, z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, może nastąpić w przypadku:

  • likwidacji lub reorganizacji jednostki samorządowej, o której mowa w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych , jeżeli nie jest możliwe przeniesienie pracownika na inne stanowisko,
  • niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,
  • stwierdzenia przez lekarza orzecznika ZUS trwałej niezdolności do pracy na zajmowanym stanowisku, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie pracownika na inne stanowisko
  • nabycia prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
  • utraty nieposzlakowanej opinii.


Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorządowym mianowanym bez wypowiedzenia z winy pracownika może nastąpić tylko w przypadku (art. 55 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych ):


W każdym z tych przepisów brak jest przesłanki rozwiązania stosunku pracy ze względu na ukaranie karą dyscyplinarną wydalenia z pracy (służby). Tym samym należy uznać, że brak jest obecnie przepisów o szczególnej odpowiedzialności dyscyplinarnej, a zatem pracownicy mianowani podlegają w tej kwestii również odpowiedzialności porządkowej na zasadach ogólnych tj. art. 108 i nast. k.p. w zw. z art. 43 ust. 1 i art. 54 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych .


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)