Program szkolenia dla osób przygotowujących się do wychowania dziecka pozbawionego opieki rodziców obejmuje przede wszystkim podstawowe informacje z zakresu prawa rodzinnego, pedagogiki, psychologii oraz samorządowych struktur systemu pieczy zastępczej. Szkolenie dotyczyć będzie również znaczenia rodziny biologicznej w życiu dziecka oraz o wpływu pieczy zastępczej na ich własne rodziny. Obowiązkowe będzie odbycie praktyk w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej w celu zapoznania się z doświadczeniami wychowawczymi rodzin, w których przebywają już dzieci umieszczone w pieczy zastępczej.
Szkolenie dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej powinno obejmować co najmniej 60 godzin dydaktycznych, z czego przynajmniej 10 godzin należy przeznaczyć na praktyki.
Rozporządzenie przewiduje dodatkowy zakres programowy szkolenia (minimum 15 godzin dydaktycznych) dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz kandydatów na dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego. Obejmuje on kwestie związane m. in. z funkcjonowaniem określonej formy pieczy zastępczej oraz postępowaniem z dzieckiem przejawiającym zaburzenia zachowania. Jeżeli natomiast piecza ma być sprawowana nad dzieckiem niepełnosprawnym, program szkolenia powinien zostać rozszerzony o dalsze tematy, takie jak rozwój oraz zaburzenia rozwojowe dziecka, wspomaganie rozwoju dziecka czy też specjalne potrzeby dzieci niepełnosprawnych. Liczba dodatkowych godzin dydaktycznych szkolenia nie może być mniejsza niż 20.
Zgodnie z rozporządzeniem szkolenie w rozszerzonym zakresie powinni odbyć również kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej mającej sprawować opiekę i wychowanie nad dziećmi umieszczonymi w niej na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach nieletnich bądź mającej funkcjonować jako pogotowie rodzinne. W pierwszym przypadku szkolenie powinno obejmować dodatkowo co najmniej 20 godzin dydaktycznych, dotyczących m.in. metod i zasad oddziaływań resocjalizacyjnych i terapeutycznych. W drugim przypadku natomiast uczestnicy szkolenia powinni zostać zapoznani, w ramach dodatkowych (minimum 10) godzin dydaktycznych, z tematem adaptacji psychospołecznej do nowej sytuacji oraz sposobem przygotowania dziecka i rodziny zastępczej do krótkiego pobytu dziecka w tej rodzinie.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej (Dz.U z 2011, Nr 274, poz. 1620)