Gmina planuje budowę schodków drewnianych, ławeczek, stołu, tablic informacyjnych jak również przyłącza energetycznego napowietrznego na gruntach oznaczonych, według klasyfikacji geodezyjnej, jako Ls należących do Skarbu Państwa. Pierwsze wymienione obiekty potraktowała jako obiekty małej architektury. Gmina zgłosiła do właściwego organu chęć ich realizacji w trybie art. 29 Prawo budowlanego .




Czy gmina może rozpocząć budowę?

Jak realizacja inwestycji wygląda względem ochrony gruntów leśnych?

Odpowiedź

Generalnie realizacja opisanych w pytaniu robót budowlanych nie jest niezgodna z obowiązującymi przepisami. Jednak należy pamiętać, iż powinno się uwzględnić poniższe informacje.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 20 i 22 Prawo budowlanego pozwolenia na budowę nie wymaga budowa przyłączy energetycznych i obiektów małej architektury; zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 Prawo budowlanego wykonanie przyłączy energetycznych i obiektów małej architektury w miejscach publicznych wymaga zgłoszenia do organu administracji architektoniczno budowlanej. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego przepisu do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Jak wskazano w pytaniu grunty, na których ma być realizowana inwestycja należą do Skarbu Państwa; są jednak zarządzane przez jakiś podmiot.

Dlatego też, jeśli nie jest to gmina – należy uzyskać prawo do dysponowania nieruchomością w jednej z form, o której mowa w art. 3 pkt 11 Prawo budowlanego  (definiującym pojecie "prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane"), tj. "użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych".

Natomiast w zakresie zgodności planowanych robot budowlanych z przepisami ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) - dalej u.o.g.r.l. należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 u.o.g.r.l. "ochrona gruntów leśnych polega na ograniczaniu przeznaczania ich na cele nieleśne lub nierolnicze (...)". Zaś zgodnie z art. 4 pkt 6 u.o.g.r.l. przez przeznaczenie gruntów na cele nieleśne rozumie się przez to ustalenie innego niż leśny sposobu użytkowania gruntów leśnych. Przy czym należy zaznaczyć, ze ustawa nie definiuje pojęcia przeznaczenia gruntów na cele leśne lub nieleśne. Można jednak posiłkowo przyjąć, że celami leśnymi są cele związane z prowadzeniem gospodarki leśnej, zdefiniowanej w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.) - dalej u.o.l. jako "działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaży tych produktów oraz realizacje pozaprodukcyjnych funkcji lasu". Należy przyjąć, że wykonanie obiektów małej architektury i przyłącza energetycznego przedstawionych w pytaniu nie zmienia przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, gdyż służyć one mają osobom korzystającym z lasu, a więc realizować będą pozaprodukcyjną funkcję lasu. Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 1 u.o.l., lasy stanowiące własność Skarbu Państwa są udostępnianie dla ludności.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)