Nowelizacją z dnia 14 marca 2014 r. wprowadzono do systemu zamówień publicznych kolejne wyłączenie stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 8b p.z.p. ustawy nie stosuje się do zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów. Dodatkowe warunki zastosowania wyłączenia odnoszą się do wartości zamówienia, która musi być mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. oraz do przeznaczenia przedmiotu zakupów, które nie mogą służyć wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej działalności.

Redakcja przepisu tylko na tzw. pierwszy rzut oka nie budzi wątpliwości interpretacyjnych. Pogłębiona analiza nowej przesłanki wyłączenia stosowania p.z.p. wywołuje pytanie, czy z przepisu mogą korzystać wszyscy zamawiający objęci obowiązkiem stosowania p.z.p., czy też wyłączenie skierowane jest wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność kulturalną o jakiej stanowią przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej p.d.k.). Wątpliwości dotyczą więc tego, czy wyłączenie ma charakter wyłącznie przedmiotowy, a więc może być wykorzystywane przez każdego z zamawiających niezależnie od tego, czy jest nim przykładowo instytucja kultury, czy też urząd gminy, pod warunkiem objęcia przedmiotem zamówienia np. organizacji koncertu. Czy też może odstąpienie od stosowania p.z.p. przy organizacji koncertu będzie uzasadnione wyłącznie wówczas, gdy podmiotem zlecającym przeprowadzenie koncertu będzie instytucja kultury, a nie urząd gminy.

Treść art. 4 pkt 8b p.z.p. nie wskazuje wprost by był on skierowany wyłącznie do zamawiających, których podstawowym obszarem aktywności jest działalność kulturalna, co mogłoby wskazywać na to, iż intencją ustawodawcy było zaadresowanie wyłączenia do szerokiej grupy zamawiających. Gdyby wolą ustawodawcy był ograniczenie adresatów wyłączenia do konkretnej grupy zamawiających to taka wola winna być wprost wyartykułowana w treści przepisu. Ku takiemu stanowisku może też skłaniać uzasadnienie do znowelizowanej ustawy. W uzasadnieniu nie znajdujemy żadnego kategorycznego stwierdzenia nakazującego odczytywać przedmiotowe wyłączenia jako skierowane tylko do podmiotów prowadzących działalność kulturalną w rozumieniu p.d.k. Powyższe argumenty wskazywałyby więc na możliwość skorzystania z przedmiotowego wyłączenia np. przez urząd gminy przy organizacji koncertu o szacunkowej wartości nie przekraczającej 207.000 euro.

Z drugiej strony, konstrukcja nowelizacji oraz treść p.d.k. skłania do stwierdzenia, iż adresatami omawianego wyłączenia są jedynie podmioty działające w sferze kulturalnej, a więc np. teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 p.d.k.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 p.d.k. działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury i może być prowadzona osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (art. 3 ust. 1 p.d.k.). W art. 4 pkt 8b p.z.p. użyto pojęcia „działalności kulturalnej”, a więc pojęcia uregulowanego już przepisami p.d.k. Przepisy p.d.k., co do zasady, nie są bezpośrednio stosowane w działalności takich podmiotów jak urząd gminy. Adresatami norm zawartych w p.d.k. są m.in. instytucje kultury (np. muzea, teatry, domy kultury), a więc podmioty, których podstawowym spektrum działania jest działalność kulturalna.

Argumentem przemawiającym za taką interpretacją znowelizowanej p.z.p. jest także wprowadzenie do p.d.k. art. 37a do 37d. Przywołana ustawa została uzupełniona o przepisy, zgodnie z którymi podmiot prowadzący działalność kulturalną, udzielając zamówienia wyłączonego spod reżimu p.z.p., będzie obowiązany do zamieszczenia ogłoszenie o udzielanym zamówieniu w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie internetowej. Obowiązkiem takiego podmiotu jest też zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej informacji o udzieleniu przedmiotowego zamówienia. Uwzględniając całokształt przyjętych regulacji należy skłonić się ku interpretacji ograniczającej zakres omawianego wyłączenia do podmiotów prowadzących działalność kulturalną w rozumieniu p.d.k.

Bartłomiej Kardas - współpracuje z programem LEX Zamówienia Publiczne