Prezydenta Miasta skierował skarżącego na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami. Skarżący wniósł odwołanie od decyzji wskazując, że w jego ocenie sprawa powinna zostać umorzona, ponieważ od czasu popełnienia wykroczenia nie był on informowany o stanie sprawy, przez co myślał, że wykroczenie przedawniło się. Podniósł również, że liczba punktów karnych wskazanych na druku mandatu wystawionego w związku z popełnieniem wykroczeń drogowych różni się od ilości punktów, która została wpisana do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego
WSA zwrócił uwagę, że nie da się pogodzić z wynikającą z art. 2 Konstytucji RP zasadą demokratycznego państwa prawnego stanowiska organów administracji orzekających w niniejszej sprawie, według którego wymieniona w mandacie karnym ilość punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego ma charakter czysto informacyjny. Mandat karny stanowi bowiem jedną z form rozstrzygnięć wydawanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Jest on aktem, który stanowi reakcję Państwa na popełnienie czynu mającego cechy wykroczenia, nakładając określone sankcje na sprawce tego czynu. Zatem wpisanie w mandacie liczby punktów przewidzianych za dane naruszenie przepisów o ruchu drogowym stanowi obowiązek funkcjonariusza uprawnionego do nałożenia mandatu. Liczba punktów określona w mandacie karnym stanowi sankcję związaną z naruszeniem prawa o ruchu drogowym podobnie jak i nałożona mandatem grzywna. Ujęcie jej w prawomocnym akcie mającym charakter rozstrzygnięcia opatrzonego autorytetem władzy publicznej czyni niemożliwym uznanie ustalonej w mandacie liczby punktów za całkowicie niewiążącą.
Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. @page_break@
WSA przypomniał, iż strona zainteresowana wykreśleniem punktów z ewidencji może zwrócić się o podjęcie takiej czynności, a w razie bezczynności organu skorzystać ze skargi do sądu administracyjnego w trybie przewidzianym w art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. Organy administracji prowadzące postępowanie w przedmiocie skierowania skarżącego na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, stwierdzając rozbieżność między ilością punktów obciążającą skarżącego według wniosku Policji i ilością punktów ustalonych za popełnienie tych samych wykroczeń w mandacie karnym powinny udzielić skarżącemu, zgodnie z art. 9 k.p.a. wskazówek dotyczących możliwości i sposobu domagania się usunięcia wpisu punktów karnych z ewidencji oraz przysługującej mu w tym zakresie ochrony sądowej. Rozstrzygnięcie żądania skarżącego co do usunięcia punktów z ewidencji stanowiłoby kwestię prejudycjalną dla rozstrzygnięcia sprawy w przedmiocie skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami. Wskutek zaniechania udzielenia skarżącemu takiego pouczenia, nie skorzystał on z przysługujących mu środków ochrony, zmierzających do zgodnego z prawem ustalenia ilości przypisanych mu punktów związanych z naruszeniami prawa o ruchu drogowym.
Na podstawie: Wyrok WSA w Gdańsku z 22 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Gd 37/12
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)