Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy o odpadach niezanieczyszczona gleba i inne materiały występujące w stanie naturalnym, wydobyte w trakcie robót budowlanych, nie zalicza się do odpadów pod warunkiem, że materiał ten zostanie wykorzystany do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie, na którym został wydobyty. Każdy inny rodzaj mas ziemnych ustawa traktuje jako odpad, którego zagospodarowanie odbywa się według zasad wynikających z ustawy o odpadach oraz przepisów wykonawczych do niej. Odpadem jest zatem każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany.
Ziemia to także odpad
Dla stwierdzenia, że mamy do czynienia z odpadem w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy wystarczy ustalenie, że posiadacz określonego przedmiotu pozbywa się go. Także zamiar ponownego gospodarczego wykorzystania ziemi nie może powodować, że przestaje być odpadem.
Masy ziemne, które z reguły wraz z gruzem nawożone są na nieruchomości, ustawodawca przepisami rozporządzenia z 2 stycznia 2020 r. Katalog odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 10) - nakazuje traktować jako odpad o kodzie 17 05, tj. gleba i ziemia (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych oraz urobek z pogłębiania). Rozmieszczenie nawiezionych mas ziemnych na gruncie należy natomiast uznawać za prowadzenie procesu odzysku odpadów, co wymaga zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Osobę fizyczną i jednostkę organizacyjną niebędących przedsiębiorcami władających nieruchomościami, zwalnia się z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub na ich przetwarzanie odpadów, jeżeli wykorzystują odpady na potrzeby własne (art. 45 ust. 1 pkt 2 i art. 27 ust. 8 ustawy). Zgodnie z przepisami rozporządzenia z 10 listopada 2015 roku w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. z 2016 r. poz. 93), osoba fizyczna lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, mogą przyjąć na własną działkę niewielką ilość odpadów mas ziemnych i gruzu w ilości 200kg/m2, w celu np. utwardzenia terenu.
Czytaj: Wnioskowanie o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów >
Czytaj także: NIK: Słaby nadzór nad wykorzystaniem odpadów do rekultywacji gruntów>>
Oznacza to możliwość legalnego podniesienie terenu o ok. 20-25 cm. W przypadku innych podmiotów lub wykorzystania innych odpadów przez osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia z dnia 11 maja 2015 roku w sprawie odzysku poza instalacjami i urządzeniami (Dz.U 2015 r. poz. 796). Te przepisy podobnego wyjątku nie przewidują, i aby móc wykorzystać odpady, ich posiadacz musi się legitymować stosownym zezwoleniem na przetwarzanie odpadów. W sprawie wydania zezwolenia na zbieranie odpadów i ich przetwarzanie należy zwrócić się właściwego miejscowo marszałka województwa, starosty, regionalnego dyrektora ochrony środowiska.
Usunięcie odpadów na koszt właściciela
Z tego wynika, że skutki przyjęcia na swój grunt mas ziemnych wbrew powyższym zasadom mogą być daleko idące. Każda tego rodzaju ilość odpadów będzie uznawana za przechowywaną niezgodnie z zasadami magazynowania lub składowania odpadów. Właściciel terenu ma zatem obowiązek ustalenia i ewentualnego dowiedzenia przed organem, jakie odpady przywożone są na jego nieruchomość i w jakiej ilości. Przyjęcie na grunt odpadów niezgodnie z przepisami, wiąże się odpowiedzialnością władającego nieruchomością (z reguły właściciela nieruchomości) za bezprawne składowanie i przetwarzanie odpadów. Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 1 ustawy o odpadach posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. Domniemywa się przy tym, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.
Czytaj: Utwardzanie terenów, podbudowa dróg i inne metody wykorzystywania odpadów poza instalacjami >
Obowiązek ten ciąży na posiadaczu nieruchomości z mocy samego prawa, bez konieczności precyzowania tego obowiązku w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku nieusunięcia odpadów, wójt, burmistrz lub prezydent miasta (właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska na terenach zamkniętych) w drodze decyzji nakaże posiadaczowi odpadów ich usunięcie. Orzeczony obowiązek podlega egzekucji w trybie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym, zasadniczo przez nałożenie na posiadacza grzywny w celu przymuszenia albo wykonania zastępczego. W świetle art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach nie ma znaczenia fakt, że nawiezione odpady mogą się przyczynić do lepszego zagospodarowania gruntu i do uregulowania stosunków wodnych.
Czytaj: Usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.