Prokuratura Krajowa poinformowała, że w aktach prawa miejscowego dotyczących opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów rady powiatów nie kierują się rzeczywistymi kosztami i nastawione są na zapewnienie dochodów. Organy niektórych samorządów uznają też, że przyjęcie samego zgłoszenia dyspozycji usunięcia pojazdu przez firmę świadczącą usługi holownicze już generuje koszty, a do ich pokrycia jest zobowiązany właściciel pojazdu.
Prokuratorzy będą zaskarżali uchwały
W ocenie prokuratury takie zapisy są sprzeczne z Prawem o ruchu drogowym. Zastępca Prokuratora Generalnego Robert Hernand zwrócił się do wszystkich prokuratorów regionalnych z prośbą o dokonanie analizy zgodności z prawem uchwał dotyczących opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów.
Po ustaleniu, że przyjęte stawki są wyższe od kosztów usuwania pojazdu i są nieuzasadnionym wpływem do budżetu samorządu oraz obciążeniem finansowym obywateli, prokuratorzy mają obowiązek zakwestionowania tych zapisów. Powinny skierować do sądów administracyjnych skargi z żądaniem stwierdzenia nieważności podjętych uchwał.
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym rada powiatu ustala każdego roku w drodze uchwały wysokość opłat i kosztów. Musi przy tym wziąć pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań polegających na usuwaniu pojazdów w przypadkach takich jak m.in. pozostawienie pojazdu w miejscu zabronionym oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu. Wysokość kosztów nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Usuwanie pojazdów
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Według prokuratury powiaty zaniżają koszt usług
Maksymalne kwotowe stawki opłat określa obwieszczenie ministra rozwoju i finansów w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2018 roku maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym. Zdarza się jednak, że rady powiatu nie kierują się rzeczywistymi kosztami usuwania i przechowywania pojazdów. Zawierają umowy z przedsiębiorcami realizującymi usługi usuwania pojazdów, w których stawki za usunięcie pojazdu są określone na poziomie niższym niż ten, który wynika z podjętej uchwały.
Maksymalna wysokość stawki opłaty za usunięcie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t na 2018 rok określona została w obwieszczeniu ministra na 486 złotych. Natomiast realny koszt usługi określany w umowie z przedsiębiorcą jest niejednokrotnie o połowę niższy. Różnica między stawką określoną w uchwale, a ceną usługi określoną w umowie, stanowi dochód do budżetu samorządu.
Dyspozycja usunięcia pojazdu generuje koszty
Jak nas poinformowała Nikolina Magiera, rzecznik prasowy powiatu oświęcimskiego, rada powiatu uchwaliła wysokość opłat i kosztów za usunięcie pojazdu z drogi oraz za jego przechowywanie na parkingu strzeżonym „kierując się koniecznością sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów oraz kosztami usuwania i przechowywania pojazdów u na terenie powiatu oświęcimskiego”.
- Stawki opłat za takie zdarzenia w powiecie są ustalone na podstawie faktycznych kosztów zadania, uwzględniających m.in. koszty realizacji usług, które są powierzane firmie zewnętrznej zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych oraz planowanym kosztem utrzymania etatu – wyjaśniła. Jak dodała, opłaty i koszty nie są zaniżane i nie są ustalane automatycznie na poziomie maksymalnych stawek z obwieszczenia ministra.
Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza
Rzeczniczka podkreśliła, że zgłoszenie wydania dyspozycji usunięcia pojazdu z drogi jest związane z generowaniem kosztów. - Druk dyspozycji usunięcia pojazdu z drogi wydany przez upoważnioną do tego jednostkę automatycznie wszczyna procedurę fizycznego odholowania pojazdu z drogi przez holownik i związaną z tym pracę ludzką - tłumaczyła. Jak dodała, warunkiem odebrania pojazdu odholowanego jest uiszczenie opłaty za odholowanie i przechowywanie pojazdu, opłatę ponosi osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu z drogi.
Wpływy nie pokrywają kosztów
- Realizacja zadania usuwanie pojazdów wynikająca z zapisów art.130a prawa o ruchu drogowym i wpływy z tego tytułu nie pokrywają rzeczywistych kosztów realizacji tego zadania – mówi nam Włodzimierz Kleszcz, kierownik w Wydziale Organizacji Rozwoju i Gospodarki Mieniem Starostwa Powiatowego w Częstochowie.
Jak zaznaczył, w roku 2018 do dnia 21 czerwca usunięto 24 pojazdy, koszty jakie poniósł powiat to przeszło 37,5 tys. zł. - Wpływy uzyskane od właścicieli usuniętych pojazdów to kwota 12 tys. zł, powstał więc deficyt w wysokości ponad 25,5 tys. zł.
Wedug orzecznictwa holowanie nie ma być zarobkiem
Stanowisko prokuratury potwierdza utrwalone orzecznictwo sądów, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ze stycznia 2018 roku (sygn. akt II SA/Bd 791/17), gdzie wskazał, że przesłankami materialnoprawnymi, którymi winien kierować się organ samorządu, podejmując uchwałę na podstawie Prawa o ruchu drogowym są: konieczność sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z dróg i przechowywania tych pojazdów na parkingach strzeżonych oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu.
Zdaniem sądu uchwała w przedmiocie ustalenia opłat za usunięcie pojazdu i jego przechowywanie będzie zgodna z prawem wtedy, gdy jej treść będzie zdeterminowana wyłącznie koniecznością sprawnej realizacji tych zadań i kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, a nie innymi okolicznościami.
Podobną argumentację zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku ze stycznia 2017 roku (sygn. akt I OSK 1916/16), gdzie wskazał, że odczytanie art. 130a ust. 6a Prawa o ruchu drogowym w ten sposób, że obejmuje ona również przesłankę zapewnienia wpływu dochodu do budżetu, oznacza jego wadliwą wykładnię.









