Projektowane regulacje określają szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazach danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, organizację oraz tryb tworzenia, aktualizacji i udostępniania tych baz. W uzasadnieniu do projektu podkreślono, iż przyjęte rozwiązania mają na celu zachowanie w jak najszerszym zakresie dotychczasowych danych adresowych. Działanie takie ma zminimalizować koszty zmian nakładane na obywateli, a jednocześnie pozwolić na utrzymanie harmonizacji zbiorów danych ewidencji ze zbiorami innych adresów publicznych.
Koszty wprowadzenia nowej ewidencji wyniosą w przeliczeniu na jedną gminę około 5000 zł. MSWiA zapewnia jednak, iż przy tworzeniu ewidencji gminom udostępnione zostaną nieodpłatnie rezultaty projektów teleinformatycznych realizowanych na szczeblu centralnym oraz na szczeblach regionalnych. Dodatkowo, w ramach projektu "TERYT 2 – Państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju" będzie udostępniona darmowa aplikacja do prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Gminy dysponować będą również zbiorami punktów adresowych; obiekty te zostaną udostępnione wraz z aplikacją do prowadzenia ewidencji. W opinii ministerstwa, gminy poniosą jedynie koszty związane z wdrożeniem, ewentualnym uzupełnieniem danych geometrycznych i opisowych oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, uzupełnieniem infrastruktury sprzętowej.
W projekcie przewidziano także przepis przejściowy stanowiący, iż do czasu wdrożenia systemu teleinformatycznego stosowanego do prowadzenia ewidencji, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, do prowadzenia ewidencji może być wykorzystywana infrastruktura techniczna ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości.
Pełny tekst projektu dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej MSWiA.