Gminy, powiaty i województwa samorządowe mają prawo do pomocy finansowej i rzeczowej innej jednostce samorządu terytorialnego. Wsparcie musi być udzielone na podstawie umowy. Prawo nie określa jednak, na jakie cele może być ono przeznaczone.
Samorządy mogą pomagać sobie nawzajem. Nie chodzi tylko o wsparcie w sytuacjach nadzwyczajnych, jak np. powodzie czy susze. Pomoc może być udzielona na inne cele. Najczęściej przybiera ona postać dotacji celowej, pożyczki lub pomocy rzeczowej. Pomocy udziela się na podstawie umowy zawieranej pomiędzy darczyńcą a beneficjentem (oba podmioty to jednostki samorządu terytorialnego). Umowa określa, na jaki konkretny cel ma być udzielona pomoc. Takim celem może być np. zadanie bieżące gminy albo powiatu wynikające z zobowiązań ustawowych albo przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane w ramach projektów unijnych lub ze środków innych niż programy wspólnotowe. Cały zakres pomocy finansowej musi być zdefiniowany w treści umowy. Dla swojej ważności umowa ta wymaga formy pisemnej. Zawierają ją zainteresowane taką formą współpracy jednostki samorządu terytorialnego (darczyńca, beneficjent). Umowa koniecznie musi określać warunki, zasady, cel i przeznaczenie oraz sposoby rozliczania się z pomocy.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 24 listopada 2010 r.