Gospodarka własnymi środkami gminy nie podlega kontroli przez urząd kontroli skarbowej. To zadanie regionalnych izb obrachunkowych.
Dyrektor gminnego zakładu administracji mieniem komunalnym zaskarżył do sądu wyniki kontroli dokonanej przez urząd kontroli skarbowej. Kontrola wykazała nieprawidłowości związane z dysponowaniem pieniędzmi z opłat czynszowych za lokale komunalne, w tym z windykacji i egzekucji zaległości czynszowych. Dyrektor zakwestionował możliwość przeprowadzenia takiej kontroli w jednostce samorządowej. Zaskarżył to, że organ kontroli skarbowej przeprowadził badanie, które obejmowało prawidłowość gospodarowania środkami publicznymi będącymi wyłącznie dochodami własnymi gminy. Innego zdania był urząd kontroli skarbowy. Jego zdaniem nadzór RIO nie wyklucza możliwości prowadzenia kontroli w jednostkach samorządowych przez inne organy kontroli np. NIK i urzędy kontroli skarbowej. Zdaniem przedstawiciela urzędu skarbowego, bieżącego nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego nie należy utożsamiać z kontrolą prowadzoną przez organy kontroli. WSA w Gorzowie Wlkp. w wyroku z 17 czerwca 2010 r. (sygn. I SA/Go 357/10) przyznał rację samorządowi. Zdaniem sądu ustawa o kontroli skarbowej nie pozwala kontrolować celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi gminy (jednostek samorządu terytorialnego) w zakresie szerszym niż wynika to z ochrony interesów i praw majątkowych skarbu państwa. Sąd wskazał, że przedmiotem kontroli prowadzonej przez organy kontroli skarbowej może być jednostka samorządu terytorialnego, ale wyłącznie w zakresie gospodarowania przez nią środkami publicznymi nie będącymi jej dochodami własnymi.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 29 czerwca 2010 r.