Brak monitoringu wierzytelności cywilnoprawnych przysługujących gminie i systematycznych działań wobec dłużników prowadzi do uszczuplenia budżetu jednostki samorządu, a nawet przedawnienia roszczeń. W skutecznej walce z dłużnikami pomaga przyjęcie procedury windykacyjnej, która będzie wiązała pracowników urzędu.
Powiększaniu się skali wierzytelności cywilnoprawnych może zapobiec wdrożenie sprawnej polityki windykacyjnej. Pomaga w tym odgórne ustalenie ścisłych procedur egzekucyjnych w urzędzie gminy, zawieranie umów dotyczących restrukturyzacji długów czy negocjacje i porozumienia z dłużnikami. Procedura windykacyjna ma na celu określenie czynności w urzędzie gminy (miasta) podejmowanych w stosunku do należności stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa. Powinna ona wskazywać czynności windykowania należności głównej oraz kosztów ubocznych, takich jak odsetki od nieterminowych wpłat, koszty upomnień czy koszty egzekucyjne. Procedura powinna zostać wprowadzona zarządzeniem wójta, (burmistrza, prezydenta miasta) i wiązać pracowników odpowiedzialnych merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków. W celu jak najszybszego ściągnięcia zaległych należności gmina powinna podejmować czynności windykacyjne zaraz po tym, jak staną się one wymagalne.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 8 czerwca 2011 r.
Opublikowano: http://www.samorzad.lex.pl