Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.



Artykuł 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 856) - dalej u.o.z. nakłada na radę gminy obowiązek uchwalenia corocznie do dnia 31 marca programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Program obejmuje m.in. zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt. Gmina ma podpisaną umowę ze schroniskiem dla zwierząt na świadczenie usług obejmujących m.in. wyłapywanie, przyjęcie i przetrzymywanie zwierząt w schronisku, sterylizację i kastrację zwierząt.

Czy gmina może przenieść bezdomne zwierzęta do miejscowego hotelu dla psów (pełniącego też rolę przytuliska) po przejściu przez nie kwarantanny oraz wykonaniu zabiegu sterylizacji bądź kastracji w schronisku?


Odpowiedź:


Artykuł 11a ust. 1 pkt 1 u.o.z. nakazuje gminie zapewnienie opieki nad bezdomnymi zwierzętami w schronisku dla zwierząt, a nie w przytulisku, azylu czy hotelu. Psy powinny trafiać z przytuliska do schroniska, a nie odwrotnie.


Uzasadnienie:

W mojej ocenie, gmina nie może przenieść bezdomnych zwierząt ze schroniska do przytuliska, gdyż nie ma ona skutecznych narzędzi do kontroli prawidłowości prowadzenia przytuliska. O ile schronisko zostało zdefiniowane w art. 4 pkt 25 u.o.z. i działa na podstawie zezwolenia wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), spełniając przy tym wymagania rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt (Dz. U. Nr 158, poz. 1657) oraz jest działalnością nadzorowaną pozostającą pod nadzorem powiatowego lekarza weterynarii, to przytulisko jest prywatną formą działalności gospodarczej i co najmniej w części nastawioną na zysk (hotel dla zwierząt).

Jakkolwiek ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399) nakłada na gminy jedynie obowiązek ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, a nie obowiązek prowadzenia schronisk, to jednocześnie wyposaża organy wykonawcze gmin w szereg instrumentów prawnych umożliwiających jej kontrolę wykonywania zadań z zakresu opieki nad bezdomnymi zwierzętami.

Takich narzędzi nie ma w przypadku przytulisk, chociaż nie można przesądzić, że większość działa w sposób sprzeczny z u.o.z. czy ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.). Niemniej, art. 11a ust. 2 pkt 1 u.o.z. został sformułowany w sposób jednoznaczny. Gdyby ustawodawca godził się na rozwiązanie polegające na przemieszczaniu psów ze schroniska do przytuliska czy innego miejsca pobytu, to niewątpliwie inaczej sformułowałby obowiązki gminy wynikające z realizacji programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.